Huimaa 28 000 kilometrin tuntivauhtia kiitävä ISS tekee vuorokaudessa lähes 16 kierrosta maapallon ympäri. Monen tekijän täytyy kuitenkin osua kohdalleen, jotta sen voi nähdä taivaalla.

Näin löydät ISS:n taivaalta

Nasa on luonut työkalun, joka nopeasti ja helposti auttaa sinua löytämään tähtitaivaalta Kansainvälisen avaruusaseman ISS:n riippumatta siitä, missä päin maailmaa satut olemaan.

torstai 5. huhtikuuta 2018 teksti Nanna Vium

Ihan heti ei ehkä uskoisi, että Maasta voi nähdä Kansainvälisen avaruusaseman ISS:n paljain silmin – sehän kiitää noin 28 000 kilometrin tuntivauhtia 400 kilometrin korkeudella Maan pinnasta.

Mutta kyllä sen voi nähdä.

Ajoittain voit olla niin onnekas, että havaitset sen muiden tähtitaivaan kappaleiden lomasta hohtavana viivana, joka lähinnä muistuttaa kirkasta tähteä tai hyvin nopeaa lentokonetta. Nasan kehittämän uuden työkalun ansiosta mahdollisuudet aseman bongaamiseen paranevat nyt huomattavasti.

1. Ilmoita sijaintisi

Kuvassa näkyy avaruusasema ISS, jota seuraa Dragon-kapseli SpaceX CRS-9 -lennolla.

© M. Langbroek, ESA.

Työkalu on osa ’Spot the Station -ohjelmaa’, ja siihen kuuluu muun muassa interaktiivinen kartta, johon voit joko naputella oman sijaintisi tai etsiä lähelläsi olevat parhaat havainnointipaikat.

Tästä saat apua ISS:n etsimiseen:

Sen jälkeen Nasa kertoo sinulle, mihin aikaan päivästä on paras mahdollisuus nähdä asema, kauanko se on näkyvissä, milloin se nousee esiin horisontista ja milloin se katoaa jälleen.

Jos et löydä kartasta omaa kotipaikkakuntaasi, valitse jokin lähelläsi olevista sinisellä merkityistä havainnointipisteistä. Avaruusasema näkyy 80 kilometrin säteellä kustakin pisteestä.

2. Tilaa tiedot puhelimeesi

Jos haluat varmistaa, ettet tee hukkareissua lähtiessäsi ulos tähyilemään asemaa, voit myös liittyä erityiseen ilmoitusjärjestelmään. Sieltä saat joko sähköpostina tai tekstiviestinä tiedon siitä, milloin asema on yläpuolellasi selvästi nähtävissä vähintään parin minuutin ajan.

Lähde kiertokäynnille ISS:lle

Suuntaa katseesi universumiin

Tänä vuonna tähtitaivaalla näkyy runsaasti vaikuttavia ilmiöitä. Jos haluat nähdä tähdenlentoja, planeettoja ja jättigalakseja omin silmin, sinulla on mahdollisuus saada täydelllinen taivaan tarkkailijan aloituspaketti, johon kuuluu:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Voit esimerkiksi tarkkailla Saturnus-planeettaa, sillä juuri nyt näkyvät sekä kaasujättiläisen rengasjärjestelmä että osa sen kuista. Voit tarkkailla ilmiötä Mitlux-kiikarilla.