Curiosity details illustration

Curiosity on raskaasti lastattu

Curiosityn mukana kulkee tutkimuslaitteita, joiden yhteispaino on 80 kiloa. Suurin osa laitteista on tarkoitettu elämän etsimiseen. Lopuilla tutkitaan kaasukehää tai Marsin geologisia ilmiöitä.

keskiviikko 23. toukokuuta 2012 teksti Helle & Henrik Stub

1: ChemCam

ChemCamin laser saa kiven kappaleen höyrystymään jopa seitsemän metrin etäisyydeltä. Höyrystyessään kivi muuttuu kuumaksi plasmaksi, joka lähettää valoa. Kun ChemCam-spektrometri vastaanottaa valon, se voi määrittää kiven koostumuksen. Erityisesti etsitään aineita, jotka yhdistetään elämän esiintymiseen, eli vetyä, hiiltä, happea ja typpeä.

2: RAD

Laite rekisteröi kosmisen säteilyn määrän Marsin pinnalla. Kosmisen säteilyn mittauksia tehdään tulevia mahdollisia miehitettyjä Mars-lentoja varten.

3: CheMin (mönkijän sisässä)

Chemin-spektrometri mittaa Marsin kallioperästä kairattujen näytteiden mineraalikoostumusta. Näytteet siivilöidään astiaan, jossa niihin kohdistetaan röntgensäteilyä. Siitä, miten röntgensäde läpäisee näytteen, voidaan päätellä näytteen koostumus ja nähdään, sisältääkö se mahdollisesti vesimolekyylejä.

4: Mastcam

Yksi mönkijän monista kameroista.

5: REMS

REMS mittaa tuulen nopeutta sekä kaasukehän painetta, kosteutta ja lämpötilaa. Suomen Ilmatieteen laitos on osallistunut laitteen valmistamiseen.

6: APXs

Kanadassa valmistetun spektrometrin radioaktiivinen curium-244 lähettää alfahiukkasia. Kun laite painautuu tutkittavaa mineraalia vasten ja alfahiukkaset osuvat siihen, vapautuu röntgensäteilyä, josta spektrometri saa selville mineraalin koostumuksen.

7: SAM (mönkijän sisässä)

Kaikkiaan 38 kiloa painava SAM on kookkain Curiosityn laitteista. Kun robottikäsivarsi ojentaa näytteet SAMille, tämän massaspektrometri selvittää, mistä atomeista näyte koostuu.

Kaasukromatografi lämmittää ensin näytteen. Kun näyte kaasuuntuu, eri kaasut erottuvat ja ne analysoidaan. Sen jälkeen laserspektrometri mittaa elämälle tärkeiden aineiden, kuten metaanin, vesihöyryn ja hiilidioksidin, määrän.

8: DAN

Venäläisrakenteinen säteilynilmaisin löytää pieniäkin vesimääriä Marsin maaperästä. Laite lähettää neutroneja pinnan alle ja mittaa, miten ne heijastuvat takaisin. Vedessä on vetyä, joka hidastaa neutronien kulkua. Jos laite havaitsee useita hitaasti liikkuvia neutroneja, pinnan alla on vetyä joko jäänä tai vetenä.