Lasertykki murskaa asteroidit

Aurinkolaser tuhoaa asteroidit

Asteroideja murskaava lasertykki ei ole enää vain tieteiselokuvien rekvisiittaa, vaan sillä torjutaan kohti Maata matkalla olevat asteroidit.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Jos Kalifornian yliopiston ja Kalifornian teknisen yliopiston suunnitelmat toteutuvat, asteroideja murskaava lasertykki ei ole enää vain tieteiselokuvien kalustoa.

Tekeillä on avaruudessa kiertävä laite, joka havainnoi ja tarvittaessa tuhoaa Maata uhkaavat asteroidit ja muut taivaankappaleet.

Ase kulkee nimellä DE-STAR (Directed Energy System for Targeting of Asteroids and exploRation, energian suuntausjärjestelmä asteroidien tuhoamista ja tutkimista varten).

Lasertykki saa voimansa Auringosta

DE-STARin tehtävä on tuhota ajoissa asteroidit, jotka ovat törmäyskurssilla Maan kanssa. Lasertykki voi myös analysoida asteroidien koostumuksen. Tykki saa energiansa aurinkokennoilla Auringon säteilystä.

|

Asteroidit murskautuvat

Lasersäteellä asteroidit voidaan tuhota tai siirtää uudelle radalle, jolla se ei ole vaaraksi.

DE-STAR kerää energiaa aurinkopaneeleilla ja muuttaa sen lasersäteeksi.

Suunnitelmien mukaan lasersädettä voitaisiin käyttää myös kaukana Maasta kulkevien luotainten akkujen lataamiseen.

70 vaarallista asteroidia matkalla kohti Maata

Asteroidiase on kehitetty todellista uhkaa varten.

Nasa on laskenut, että kohti Maata suuntaa noin 70 asteroidia. Jos ne törmäävät Maahan, seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

Lue lisää artikkelista:

Mitä asteroidit ovat?

Asteroidit ovat planeettoja pienempiä kivestä tai metallista koostuvia kappaleita, jotka kiertävät Aurinkoa. Jotkin asteroidit tulevat kiertoradallaan hyvin lähelle Maata. Asteroidin törmäys voisi tuhota suuren osan elämästä Maan päältä.