Avaruudessa riittää pölyä

Jo pitkään on uumoiltu, että supernovana räjähtävistä tähdistä syntyy paljon pölyä avaruuteen. Oletukselle on saatu tukea vasta hiljattain. Nasan infrapuna-alueella toimivan avaruusteleskoopin Spitzerin ottamista kuvista ilmenee, että esimerkiksi Cassiopeia A:na tunnetussa supernovajäännöksessä on niin paljon pölyä, että siitä voisi muodostua yli 10?000 Maan kokoista planeettaa. Nasan tutkijat kuvaavat havaintoa ”savuavaksi pistooliksi”. Heidän mukaansa se osoittaa supernovien tuottaneen nuoreen maailmankaikkeuteen uutta pölyä. Spitzer paljasti lisäksi, että pölyä on paljon myös kahdeksan miljardin valovuoden päässä Maasta sijaitsevan massiivisen mustan aukon ympäristössä. Pölyä esiintyy siis monin paikoin maailmankaikkeudessa.