Avaruusluotain etsii aarteita

Avaruuden 3 suurinta aarretta

Siwa-asteroidin aarre eli sen sisältämät metallit ovat arvioiden mukaan 80 biljoonan euron arvoisia. Neptunuksessa ja Uranuksessa taas voi olla runsain mitoin timantteja. Tässä Aurinkokunnan kolme suurinta aarretta.

tiistai 19. huhtikuuta 2016 teksti Rikke Jeppesen ja Rolf Haugaard Nielsen

1. Asteroidin aarre  – kultaa, hopeaa ja platinaa

Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä vilisee jalometalleja.

Kartoitusten mukaan monissa Aurinkokunnan kappaleissa on kosolti arvometalleja. Jotkin niistä pursuavat kultaa kalliimpaa platinaa.

Yhdysvaltalainen Planetary Resources on arvioinut, että yhdessä läpimitaltaan 500-metrisessä asteroidissa piilee parhaassa tapauksessa enemmän platinaa kuin sitä on saatu talteen maapallolla.

Siwa-asteroidi sisältää muun muassa platinaa. Asteroidin sisältämien metallien arvoksi on arvioitu 80 biljoonaa euroa, joten avaruudessa on todellakin tarjolla aarteita.

2. Timanttimeriä Neptunuksessa ja Uranuksessa

Tutkijat arvioivat, että Neptunuksessa ja Uranuksessa voi olla timantteja.

Vuonna 2010 tutkijaryhmä selvitti, että timantti voi sulaa, jos se altistetaan kovalle paineelle, joka vallitsee näillä kahdella kaasuplaneetalla.

Kokeiden aikana tutkijat havaitsivat, että kovissa oloissa timantti muuttuu hiilinesteeksi, jossa pienet timantinkappaleet kelluvat samaan tapaan kuin jää vedessä.

Jos Uranuksessa ja Neptunuksessa on timanttimeri, saataisiin selitys myös sille, miksi näiden kahden planeetan magneettiset navat ovat siirtyneet niiden maantieteellisiltä navoilta.

3. Todellinen aarre: harvinaiset maametallit

Mobiililaitteiden kaiuttimet, tuulivoimalat ja sähköautot tarvitsevat harvinaisia maametalleja.

Astreroideilla on runsaasti näitä Maassa harvinaisia maametalleja, muun muassa lantaania, neodyymia ja yttriumia, joilla tekniikan kehitys saadaan pidettyä käynnissä.

Yhdysvaltojen kemian seuran (ACS) ennusteen mukaan 44 tärkeästä alkuaineesta tulee tätä menoa pulaa jo tämän vuosituhannen alkupuolella. Niiden joukossa on muun muassa akuissa käytettu litium, lannoitteissa tarvittava fosfori sekä sinkki ja hopea. Niitä kaikkia on tarjolla asteroideissa.

Avaruuden aarteiden etsintä on jo käynnissä