Andromeda Galaxy

Voiko naapurigalaksi törmätä Linnunrataan?

Andromedan galaksi törmää Linnunrataan 5–7 miljardin vuoden kuluttua.

maanantai 5. syyskuuta 2011

Vaikka maailmankaikkeus laajenee ja siinä olevat kappaleet loittonevat, törmäyksiä on odotettavissa. Noin sadan galaksin tiedetään liikkuvan kohti Linnunrataa. Yksi niistä on Andromeda, joka törmää Linnunrataan 5–7 miljardin vuoden kuluttua. Kolarissa syntyy valtava supergalaksi.

Maailmankaikkeutta voidaan verrata ilmapalloon, joka laajenee, kun siihen puhalletaan ilmaa. Galaksit sijaitsevat pallon pinnalla. Useimmat niistä liikkuvat pallon paisuessa vain hiukan. Koska pallo koko ajan laajenee, näyttää siltä kuin galaksien välinen etäisyys kasvaisi. Jotkin galaksit kuitenkin liikkuvat myös itsestään, sillä galaksit vaikuttavat toisiinsa painovoimiensa välityksellä. Tämän vuoksi Andromedan ja Linnunradan välinen välimatka pienenee.

Galaksien lähestyminen tai loittoneminen voidaan todeta niiden säteilyn aallonpituuden muutoksista. Kun galaksi loittonee katsojasta universumin laajetessa, havaitaan niin sanottu punasiirtymä: säteilyn aallonpituus kasvaa eli se siirtyy kohti spektrin punaista päätä.

Jos galaksi on muutenkin liikkeessä poispäin, punasiirtymä kasvaa. Lähestyvässä galaksissa nähdään sinisiirtymä: säteilyn aallonpituus lyhenee eli se siirtyy kohti spektrin sinistä päätä.

Kaikki Linnunrataa lähestyvät galaksit ovat muutaman miljoonan valovuoden päässä. Sitä kauempana maailmankaikkeuden laajeneminen on nopeampaa kuin galaksien oma liike.