Sotra Facula

Titanin tulivuoret sylkevät vettä?

Cassini-luotain kartoitti Saturnuksen kuun pintaa.

maanantai 11. huhtikuuta 2011

Nasan tutkijat uskovat, että Saturnuksen Titan-kuun pintaa kartoittanut Cassini-luotain on havainnut kuussa ainakin kolme kryotulivuorta. Ne ovat tulivuoren kaltaisia muodostelmia, joista purkautuu sulan kivimassan asemesta kylmää vettä tai muuta nestettä. Tosin Titanin pinnalla, missä lämpötila on hyytävät –180 astetta, juuri ja juuri sulana pysyvä vesikin on ympäristöön verrattuna hyvin lämmintä.

Titanin pinta on enimmäkseen jään peitossa. Kovassa pakkasessa jää on yhtä kovaa kuin Maan kivikuori. Kuuta peittää pilviverho, minkä vuoksi Cassinin oli kuvattava pintaa tutkan avulla. Luotain on tehnyt vuodesta 2004 lähtien useita ylilentoja Sotra Faculaksi kutsutun alueen päällä. Siitä otetuista kuvista on nyt laadittu kolmiulotteinen kartta.

Mountains on Titan

Siinä näkyy vuoristomaisema, jossa erottuu selvästi kolme tulivuorta ja kaksi muuta vuorta, joista toisessa on kraatteri. Vuoret muodostavat satojen kilometrien pituisen ketjun, ja niiden rinteillä on merkkejä valumista. Itse purkauksia ei ole havaittu, joten vielä ei tiedetä varmasti, mitä ainetta vuorista purkautuu.