Starshade 2 2014/12

Tähtivarjo tuo eksoplaneetat esiin

Kukkamainen varjo suodattaa pois tähden loiston.

keskiviikko 23. heinäkuuta 2014 teksti Karen Grubbe

Kun etsitään planeettoja Aurinkokunnan ulkopuolelta, tähtien valo voi olla tiellä. Planeettaa on vaikea erottaa, kun sen valo sekoittuu miljardeja kertoja kirkkaamman emotähden valoon. Nasa kehittää ratkaisuksi tähtivarjoa.

Se on auringonkukan muotoiseksi avautuva tähden valoa suodattava varjo, joka asettuu avaruusteleskoopin eteen.

"Terälehdet" vähentävät valon kaartumista

Halkaisijaltaan 34-metrisen varjon kukkamainen muoto on tarkkaan harkittu. Terälehdet on muotoiltu niin, että ne vähentävät valon kaartumista. Kun valo kaartuu vain vähän, syntyy hyvin tumma varjo, jossa kaukaisia tähtiä kiertävistä planeetoista tuleva valo on mahdollista erottaa.

Tähtivarjo voidaan lähettää avaruuteen yhdessä avaruusteleskoopin kanssa. Sitä on suunniteltu lisävarusteeksi muun muassa James Webb -teleskooppiin, joka näillä näkymin laukaistaan avaruuteen 2018.

Tähtivarjo voidaan lähettää matkaan myös erikseen tehostamaan käytössä olevia teleskooppeja. Nasan tutkijat uskovat, että tähtivarjon suojassa teleskoopin on nykyistä helpompi bongata Maan kaltaisia pikku kappaleita.

Katso, miten tähtivarjo (Starshade) toimii: