Ensimmäinen lähikuva Plutosta

Ällistyneet tutkijat: Plutoa peittävät vuoret

Nasan New Horizons -luotain on lähettänyt ensimmäiset lähikuvat Plutosta Maahan. Kuvista on kaikkien hämmästykseksi selvinnyt, että kääpiöplaneetan pintaa täplittävät kilometrien korkuiset vuoret.

torstai 16. heinäkuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi

Sahalaitaiset huiput ja syvät kuilut hallitsevat kaikkien aikojen ensimmäisiä kääpiöplaneetta Pluton pinnasta saatuja korkean resoluution kuvia.

Nasan New Horizons -luotain on kuvannut Plutoa ja sen kuuta Kharonia, ja juuri nyt tähtitieteilijät ja fyysikot kahlaavat innoissaan valtavissa datamäärissä, joita koko ajan tippuu ennätyksellisten 4,8 miljardin kilometrin päähän Maasta matkanneen luotaimen tutkimusvälineistä.

New Horizonsin kuvat yllättävät

Vuoristoiset maisemat ovat hämmästyttäneet tutkijoita. Nasan geologien mukaan luotaimen kuvaamat jopa 3,5 kilometrin korkuiset vuoret ovat todennäköisesti korkeintaan 100 miljoonaa vuotta vanhoja, mikä tähtitieteellisessä mittapuussa on häviävän lyhyt aika.

Luotain on aiemmin ottanut tämän kuvan Plutosta.

New Horizons kääntää tutkijoiden ajatukset uusille urille

Pluton pinta, jota luotain parhaillaan valokuvaa ja mittaa, koostuu pääasiassa metaanista ja jäätyneestä typestä. Tutkijoiden mukaan nämä kaksi ainetta eivät yhdessäkään ole tarpeeksi vahvoja voidakseen muodostaa vuoria. Sen sijaan vuorien arvellaan koostuvan jäätyneestä vedestä.

Uudet tiedot pakottavat geologit tarkistamaan käsitystään siitä, miten vuoria voi syntyä jääkylmiin maailmoihin. Tähän asti vallalla olleen teorian mukaan vuoret ovat jäisissä ympäristöissä, esimerkiksi kaasuplaneettojen kuissa, syntyneet kunkin kuun suuren emoplaneetan painovoiman vaikutuksesta. Plutoon ei kuitenkaan kohdistu tämänkaltaista painovoimavaikutusta.

New Horizonsin kuvista kootaan palapeli

New Horizons otti lähikuvan puolitoista tuntia ennen kuin se oli kaikkein lähinnä Pluton jäistä maailmaa. Luotain lähettää nyt koko ajan uusia otoksia, joista yhdessä saadaan kootuksi laajempi kuva Pluton pinnasta.

New Horizonsilta kului yli yhdeksän vuotta päästä Pluton lähituntumaan. Tästä voit lukea lisää sen matkasta: