Europa ja meri

Nasa kertoo maanantaina yllättäviä uutisia

Yhdysvaltojen avaruusjärjestö Nasa paljastaa maanantaina uuden havainnon. Nasa ei vielä ole halunnut kertoa tarkemmin, mutta sen verran tiedetään, että kyseessä ovat ”todisteet yllättävästä aktiivisuudesta” Jupiterin Europa-kuussa.

torstai 22. syyskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Kun puhutaan elämästä muualla Aurinkokunnassa, katseet kääntyvät useimmiten Marsiin, mutta nyt vaikuttaa siltä, että meidän kannattaakin kurkistaa hieman kauemmas.

Astronomit ovat jo pitkään pohtineet, voisiko Jupiterin neljänneksi suurimman kuun, Europan, jäisen pinnan alla olla valtava meri.

Juuri nyt tuntuu siltä, että arvelut saattaisivat saada vahvistusta. Nasa on nimittäin ilmoittanut pitävänsä maanantaina lehdistötilaisuuden, jossa aiheena ovat todisteet ”yllättävästä aktiivisuudesta Europa-kuussa".

>> Lue lisää Nasan Europa-suunnitelmista.

Meressä voi olla elämää

Europan pinta on kilometrien paksuisen jään peitossa, ja jään alta on vaikeaa tehdä havaintoja. Astronomit arvelevat kuitenkin, että jään alla velloo meri. He perustavat arvionsa kolmeen tekijään:

Aiemmin tänä vuonna Nasan Jet Propulsion Laboratoryn tutkimuksessa osoitettiin, että jos Europan jään alla on meri, se muistuttaa paljon maapallon meriä.

Europan meressäkin voisi siis olla niin paljon happea ja vetyä, että siellä saattaisi esiintyä elämää.

Hubble tarkensi Europaan

Lehdistötilaisuus järjestetään, koska Hubble-teleskoppi on tutkinut Europa-kuuta. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että Hubble olisi havainnut elämää.

Sen sijaan voidaan olettaa Nasan nyt onnistuneen todistamaan, että Europan jäisen pinnan alla on valtava suolainen meri.

>> SEURAA LEHDISTÖTILAISUUTTA SUORANA: maanantaina kello 21.00