Meteoriitti hajoaa sirpaleiksi tai tomuksi

Kun Maahan osuu meteoriitti, kallioperään syntyy iso kuoppa. Mihin sen aiheuttanut kappale häviää?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Suurin osa avaruudesta tulevista kappaleista palaa niiden saavuttua Maan ilmakehään. Lisäksi osa niistä voi törmätessään maahan hajota kappaleiksi tai haihtua ilmaan. Se, kuinka paljon meteoriitista jää jäljelle, riippuu pitkälti koosta ja törmäyksessä vapautuvasta energiasta. Kappale saattaa kestää matkan ilmakehän läpi ja törmäyksen vain, jos se ei ole kovin suuri ja siinä on paljon kiveä tai rautaa. Meteoriittikiviä on löydetty maasta joitakin tuhansia ja niiden sirpaleita huomattavasti enemmän. Vuosittain Maan pinnalle putoaa muutama tuhat nyrkinkokoista tai sitä suurempaa kosmista kappaletta, mutta niistä löytyy vain osa, sillä useimmat päätyvät mereen tai asumattomille seuduille. Joskus harvoin Maahan osuu useiden tonnien painoisia kappa-leita. Tällöin törmäys on erittäin voimakas, ja kappale todennäköisesti hajoaa tai höyrystyy. Noin 50 000 vuotta sitten Arizonaan Yhdysvaltoihin törmännyt lohkare sai aikaan niin sanotun Barringerin kraatterin. Kraatterin halkaisija on yli kilometrin, ja aluksi myös sen aiheuttanutta meteoriittia luultiin lähes yhtä suureksi. Vuonna 1928 yhdysvaltalainen tähtitieteilijä Forest Ray Moulton arvioi, että kraatterin synnytti meteoriitti, jonka läpimitta oli vain korkeintaan 50 metriä ja massa 300 000 tonnia. Sen nopeus oli ollut yli 40 000 kilometriä tunnissa. Törmäyksessä syntyi tästä syystä yhtä paljon energiaa kuin 2,5 miljoonan trinitrotolueeni- eli TNT-tonnin tai 150 Hiroshiman pommin räjähdyksessä. Tästä syystä se riitti haihduttamaan meteoriitin. Nykyiset laskelmat vahvistavat Moultonin arvion. Tietokonesimulaatioissa on pystytty osoittamaan, että meteoriitti oli lähes sulanut jo saavuttaessaan maan pinnan. Sen jälkeen se levisi ympäristöön metallihiukkasista koostuvana tomuna. Kun Maahan törmäsi muutama miljardi vuotta sitten kilometriluokan asteroideja, myös ne hajosivat metallitomuksi, joka sekoittui kallioperään. Nykyisin näiltä putoamisalueilta louhitaan kaivannaisia.