Tšeljabinskin meteori

Venäjän meteori on yhä mysteeri

Vuonna 2013 venäläisen Tšeljabinskin kaupungin yllä räjähti meteori. Tutkijat ovat yhä epätietoisia avaruuskiven alkuperästä.

tiistai 17. helmikuuta 2015 teksti Carsten Nymann

1 200 ihmistä loukkaantui, useimmat satutettuaan itsensä särkyneisiin ikkunalaseihin, kun meteori 15. helmikuuta 2013 rysähti alas Venäjällä.

Meteori, jonka arvellaan olleen noin 20 metriä leveä asteroidi, ilmestyi kirjaimellisesti kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Yksikään tähtitieteilijä ei ollut ajoissa edes havainnut meteoria saati sitten ehtinyt arvioida sen rataa, ennen kuin se räjähti ilmassa Tšeljabinskin kaupungin yläpuolella.

Meteori hämmentää yhä tutkijoita

Heti tapahtuman jälkeen tähtitieteilijät arvelivat meteorin olevan kappale, joka oli irronnut suuremmasta, läpimitaltaan kaksikilometrisestä 1999 NC43 -asteroidista.

Kun asteroidi NC43:n rata laskettiin tarkemmin ja asteroidin mineraalikoostumus analysoitiin, kävi kuitenkin ilmi, että se ei muistuttanut Venäjälle ajautunutta meteoria.

Meteori sisälsi vain vähän rautaa

Tšeljabinskin meteorista otetut näytteet osoittivat tutkijoiden mukaan, että se oli niin sanottu LL-kondriitti, joka sisältää suhteellisen vähän rautaa ja metalleja.

Asteroidin NC43 koostumus oli olennaisesti erilainen. Tähän johtopäätökseen tulivat Arizonassa Yhdysvalloissa toimivan Planetary Science Institute -tutkimuslaitoksen tutkijat Icarus-tiedelehdessä julkaistussa raportissa.

Meteorin alkuperä hämärän peitossa

Raportin mukaan tutkijoiden on äärimmäisen vaikea selvittää, mikä asteroidi olisi voinut singota kyseisen meteorin Maata kohti.

Ongelma johtuu siitä, että asteroidit ovat varsin pieniä ja ne kiertävät Aurinkoa epäsäännöllisillä radoilla. Siksi niitä on vaikea kytkeä tiettyyn meteori-iskuun.

Maa on haavoittuvainen

Tšeljabinskissa räjähtänyt meteori toi esiin monia heikkouksia siinä, miten Maassa osataan varautua meteori-iskuihin. Tämä on pannut alkuun useita hankkeita eri puolilla maailmaa.

Esimerkiksi Euroopan avaruusjärjestö Esa aikoo perustaa asteroidivaroituskeskuksen, ja yksityinen B612-järjestö aikoo vuonna 2018 laukaista avaruusteleskoopin, jonka tehtävänä on pitää silmällä nimenomaan Maata uhkaavia asteroideja.

Sanasto

Meteori: Kappale, joka tulee Maan ilmakehään. Yleensä asteroidi tai asteroidin osa.

Meteoriitti: Meteorin palanut jäännös, joka putoaa Maahan. Vain hyvin suurista meteoreista selviää kappaleita Maahan asti.

Asteroidi: Miniplaneetta, joka yleensä koostuu kivestä ja raudasta. Useimmat asteroidit kiertävät vakailla radoilla Marsin ja Jupiterin välisellä vyöhykkeellä.

Komeetta: Taivaankappale, joka koostuu pääasiassa jäästä ja pölystä. Liikkuu nopeammin ja pidemmillä radoilla kuin asteroidi.