Geminidit

Geminidien meteorisirkus valaisee taivaan

Ensi yönä taivas tuikkii vuoden upeimpien tähdenlentojen tahtiin, kun asteroidinkappaleista koostuva geminidien meteoriparvi on aktiivisimmillaan.

tiistai 13. joulukuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Ensi yönä voi nähdä jopa 160 tähdenlentoa tunnissa, kun geminidien meteoriparvi valtaa taivaan. Kellertävää valoa loistavat meteorit lentävät laajoissa kaarissa taivaankannen halki,

Koko vuoden kirkkain tähtisade näkyy joulukuun 17. päivään saakka, mutta ensi yönä se on aktiivisimmillaan.

Tähdenlennot johtuvat Jupiterista

Geminidit poikkeavat selvästi muista Maan ohi lentävistä meteoriparvista, ja ilmiö voimistuu vuosi vuodelta.

Meteorit ovat yleensä pöly- ja jäähiukkasia, jotka lentävät komeana pyrstönä jonkin komeetan perässä, mutta geminidit ovat peräisin asteroidista, jolla ei ole pitkää pöly- ja jääpyrstöä.

Pitävää selitystä sille, miksi 3200 Phaeton -asteroidi synnyttää tähdenlentoja, ei ole toistaiseksi löydetty, mutta tutkijat arvelevat, että asteroidin rata kulkee niin lähellä Aurinkoa, että se kuivuu ja varistaa pölyhiukkasia.

Jupiterin valtava painovoimakenttä sysää hiukkaset Maan kiertoradalle, ja hiukkasten määrä lisääntyy vuosi vuodelta, mikä aiheuttaa yhä suuremman määrän tähdenlentoja.

Täysikuu himmentää tähdenlentoja

Geminidit kiitävät kiivaimmillaan taivaalla samaan aikaan, kun täysikuu on suurimmillaan. Kirkas kuutamo haittaa gemindien tarkkailua, sillä Kuu on lähellä tähdenlentojen alkupistettä.

Tähdenlennot näkyvät parhaiten, jos tarkkailet niitä esimerkiksi puun alta, jonne voimakkaana loistava Kuu ei näy.

Geminit levittäytyvät koko taivaalle, joten niiden tarkkaileminen on varsin helppoa.