Meteori

Meteori, meteoriitti, komeetta ja asteroidi ovat sanoja, joita käytetään usein sikin sokin. Milloin sitten on kyse mistäkin yötaivaan ilmiöstä? Katso vastaus tästä. Tieteen Kuvalehti kertoo myös, mitä meteoriparvet ovat ja voiko meteori osua Maahan. Lisäksi saat oppaita, joiden avulla pysyt perillä siitä, mitä taivaalla kulloinkin tapahtuu.

Meteori vai meteoriitti

Vaikka meteorit ovat vain pieniä kiviä, ne saavat liikkeelle valtavat voimat, kun ne syöksyvät Maan ilmakehään.

Mikä on meteori

Meteoreja kutsutaan myös tähdenlennoiksi. Ne ovat kappaleita, jotka tulevat Maan ilmakehään.

Mikä on meteori?

Meteorit, joista syntyy niin sanottuja tähdenlentoja, ovat pieniä kiviä tai pölyjyväsiä, jotka osuvat Maan ilmakehään.

Tähdenlennoiksi nimitetyt valoilmiöt saattavat näyttää hyvin erilaisilta aina meteorien koon ja nopeuden mukaan.

Kun ulkoapäin tuleva kappale joutuu kosketuksiin ilmakehän ilman kanssa, kitka jarruttaa sen liikettä. Siten energia muuttuu lämmöksi, joka saa kappaleen höyrystymään. Sekä lämpö että höyrystynyt aine jättävät meteorin radalle jälkiä.

Meteori osuu Maahan

Jos meteori putoaa Maahan, sitä kutsutaan meteoriitiksi. Meteoriitti on siis jäännös taivaankappaleesta, esimerkiksi kivisestä meteorista, joka on selviytynyt matkastaan Maan ilmakehän halki palamatta tuhkaksi.

Meteoriparvi - Meteorisade

Vuoden kuluessa ilmakehään tulee tiettyjä meteoriparvia. Niiden aikana meteoreja näkyy taivaalla erityisen paljon.

Meteorisade

Tähtikirkkaana yönä voi nähdä lukuisia taivaan halki kiitäviä meteoreja. Vuoden kuluessa on tiettyjä aikoja, jolloin meteoreja esiintyy erityisen paljon. Näitä meteoriparvia syntyy silloin, kun Maa kulkee komeetan tai asteroidin radan poikki.

Komeetat koostuvat jäästä, pölystä ja pikkukivistä. Kun ne liikkuvat ympäriinsä avaruudessa, ne jättävät jälkeensä niistä irronnutta ainetta. Se osuu Maan ilmakehään ja juuri se nähdään meteoreina.

Yötaivaan sanasto

• Meteori: Kappale, joka tulee Maan ilmakehään. Yleensä asteroidista tai komeetasta irronnut pikkukivi tai pölyjyvänen.
  • Meteoriitti: Maan pinnalle pudonneen meteorin palaneet jäännökset. Vain hyvin suuret meteorit eivät pala kokonaan ilmakehässä.
  • Asteroidi: Miniplaneetta, joka yleensä koostuu kivestä ja raudasta. Useimmat asteroidit kiertävät vakailla radoilla Marsin ja Jupiterin välisellä vyöhykkeellä.
  • Komeetta: Taivaankappale, joka pääosin koostuu jäästä ja pölystä. Liikkuu nopeammin ja kiertää pidempää rataa kuin asteroidit.

Lisää aiheesta: Meteori