© NASA

Tieteen Kuvalehti lähtee Marsiin

Lauantaina 5. toukokuuta 2018 Nasa laukaisee luotaimen kohti Marsia. Tieteen Kuvalehti on matkalla mukana.

tiistai 1. toukokuuta 2018 teksti Babak Arvanaghi

Kuusi kuukautta kestävä matka alkaa lauantaina kovan jylinän saattelemana, kun Nasa laukaisee Atlas V-raketin avaruuteen Vandenbergin tukikohdasta Kaliforniasta.

Lähes 60 metriä korkean raketin kärjessä on Mars InSight Lander -laskeutuja, jonka on määrä porata viiden metrin syvyyteen punaisen planeetan pinnan alle ja tutkia, miten planeetta on aikoinaan muodostunut.

Me olemme mukana

Mars InSight -luotaimen piti alun perin päästä matkaan jo kaksi vuotta sitten, mutta laskeutujan seismometreissä havaitun vian vuoksi lähtöä jouduttiin siirtämään seuraavaan laukaisuikkunaan. Nyt laukaisun on määrä tapahtua lauantaina 5. toukokuuta kello 14.05 Suomen aikaa.

© NASA

Ennen alkuperäistä laukaisuajankohtaa Nasa tarjosi halukkaille mahdollisuutta saada oma nimi laskeutujan mukana Marsiin.

Tuolloin Tieteen Kuvalehti – ja 2,5 miljoonaa Marsista kiinnostutta ihmistä – tarttui tilaisuuteen, ja Nasa lähetti meille matkalipun Marsiin. Ja nyt luotain vihdoin lähtee matkaan nimet mukanaan.

Tavoitteena tutkia Marsin ydintä

InSight-laskeutuja saapuu Marsiin 26. marraskuuta ja sen on ensimmäisenä luotaimena määrä tutkia Marsin ydintä.

InSightin mukana Marsiin lähetetään muun muassa seismometreja, joilla mitataan järistyksiä planeetan pinnalla, ja pora, jolla on tarkoitus ottaa näytteitä viiden metrin syvyydestä punaisen planeetan pinnan alta.

Tutkijat toivovat, että laskeutuja voi antaa ratkaisevia tietoja siitä, miten Mars ja kaikki muut Aurinkokunnan sisäplaneetat syntyivät 4,6 miljardia vuotta sitten.

Seuraa matkaa omalta pihaltasi

Etkö ehtinyt saada nimeäsi Marsiin? Ei hätää – pääset silti tutkimaan punaista planeettaa. Kun tilaat Tieteen Kuvalehden, saat täydellisen aloituspaketin taivaan tarkkailuun:

• Laadukas kiikari,

jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.

• Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Tilaa heti, saat koko paketin 8,90 eurolla – säästät 110 euroa!

>>TILAA TÄSTÄ