Marsin kaasukehä

Nasa: Tämän vuoksi Mars menetti kaasukehänsä

Nasa on suuressa lehdistötilaisuudessa esittänyt todisteita siitä, miksi Marsin kaasukehä on nykyään hyvin ohut.

torstai 5. marraskuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi

Punaisella planeetalla virtaa nestemäistä vettä, ja kaikki luotainten kuvat ja mönkijöiden mittaukset viittaavat siihen, että planeetalla on Aurinkokunnan nuoruudessa ollut vettä huomattavasti enemmän.

Marsin kaasukehä oli muinoin hyvinkin tiheä

Vesi voi säilyä nestemäisessä muodossa vain, jos planeetalla on tiheä kaasukehä. Sellaista ei Marsissa ole, vaan sen kaasukehä on erittäin ohut. Siksi asiantuntijat ovatkin pitkään pohtineet, mitä Marsin kaasukehälle on aikojen kuluessa tapahtunut.

Suuressa lehdistötilaisuudessa Nasa esitti todisteita, jotka ratkaisevat mysteerin: aurinkotuulet puhalsivat kaasukehän pois.

Marsia vielä ympäröivä heikko kaasukehä sinertää auringonlaskun.

Maassa voimakas magneettikenttä suojaa planeettaa niiltä elektroneilta ja ioneilta, joita aurinkotuulet syöksevät avaruuteen. Marsissa ei ole vastaavanlaista magneettikenttää, ja siksi se on paljon haavoittuvampi Auringon haitalliselle säteilylle.

Marsin kaasukehä ohenee aurinkotuulen vuoksi

Suuri osa Marsin kaasukehästä katosi noin 3,7 miljardia vuotta sitten. Johtopäätös perustuu havaintoihin, joita on tehnyt reilun vuoden ajan punaista planeettaa kiertänyt ja aurinkotuulen vaikutusta mitannut Mars-luotain MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN). Sen tulosten mukaan Mars menettää kaasukehästään edelleen noin 100 grammaa sekunnissa. Rajujen auringonpurkausten aikana kaasukehä heikkenee äkillisesti huomattavasti enemmän kuin silloin, kun planeetta altistuu normaalille tasaiselle säteilylle.

Marsilla on aikoinaan ollut voimakkaampi magneettikenttä, mutta sitä mukaa kuin planeetan sisus viileni, magneettikenttää ylläpitänyt planeetan sisäinen dynamo toimi yhä heikemmin. Nasan tutkijat arvelevat, että Marsin dynamo lakkasi toimimasta kokonaan noin 4,2 miljardia vuotta sitten.