Mars top uusi

Marsin-kävijöitä uhkaavat aivovauriot ja dementia

Ensimmäiset ihmiset, jotka astuvat punaisen planeetan pölyiselle pinnalle, eivät ehkä myöhemmin edes muista käyneensä planeetalla. Tähän viittaa uusi tutkimus, jossa on keskitytty siihen, miten aivot reagoivat kosmiseen säteilyyn.

keskiviikko 12. lokakuuta 2016 teksti Nanna Vium

Unelmoitko paikasta ensimmäisellä Marsiin matkaavalla raketilla, jotta voisit kertoa uskaliaasta avaruusmatkasta sinua ihaillen kuunteleville lapsenlapsillesi?

Haaveen järkevyyttä kannattaa harkita vielä kerran.

Ei nimittäin ole lainkaan varmaa, että sinä enää tuossa vaiheessa pystyisit muistamaan matkustaneesi 225 miljoonaa kilometriä Aurinkokunnan halki ja heittäneesi jäähyväiset Maan magneettikentälle useiksi vuosiksi.

Muun muassa Kalifornian yliopiston uusi tutkimus osoittaa nimittäin, että kosminen säteily, jolle astronautit altistuvat Marsin heikossa magneettikentässä ja ohuessa kaasukehässä, voi johtaa vakaviin haittoihin, kuten aivovaurioihin, muistihäiriöihin ja dementiaan, vielä useita vuosia avaruusmatkan päättymisen jälkeen.

Vaikutus voi kestää koko elämän

Tutkimus perustuu hiirten aivojen kuvantamistuloksiin, ja se asettuu samoille linjoille kuin viime vuonna tehty tutkimus, joka osoitti, miten pitkä avaruusmatka voi vaurioittaa aivoja pitkän aikaa sen jälkeenkin.

Uudessa tutkimuksessa saatiin selville, että astronauteilla voi esiintyä vakavia aivovaurioita vielä kuusi kuukautta kotiinpaluun jälkeen tai vieläkin myöhemmin.

”Monet kognitiivisista häiriöistä voivat edetä koko elämän ajan”, toteaa Charles Limoli, Kalifornian yliopiston professori ja yksi tutkimuksen tehneistä tutkijoista.

Mars-matka rasittaa elimistöä

Maan magneettikenttä ja ilmakehä suojaavat meitä Auringosta tulevilta vaaralliselta säteilyltä ja hiukkaspurkauksilta. Tällaista suojaa ei ole ulkoavaruudessa. Lue artikkeli vaaroista, jotka ihmistä uhkaavat matkalla Marsiin.