Mars_solar system theme

Mars: Punainen planeetta

Tiesitkö, että Aurinkokunnan korkein vuori on Marsissa? Vuoren nimi on Olympus Mons, ja se kohoaa peräti 22 kilometrin korkeuteen Marsin pinnasta. Lue lisää punaisesta planeetasta!

maanantai 5. toukokuuta 2014 teksti Lone Djernis Olsen

Tutkituin planeetta

Mars on Aurinkokunnan tarkimmin tutkittu planeetta. Tutkijoiden arvion mukaan se on muinoin muistuttanut hyvin paljon Maata.

Mars on Maan tavoin kiviplaneetta. Nykyään sen pinta on kuiva ja pölyinen, mutta 1970-luvulta asti sen pintaa tutkineet luotaimet ja mönkijät ovat löytäneet merkkejä siitä, että Marsissa on aiemmin ollut nestemäistä vettä – jopa virtaavia jokia. Tuolloin Marsissa oli myös paksumpi kaasukehä ja se oli kaiken kaikkiaan paljon soveliaampi elämälle kuin nykyisessä olomuodossaan.

Pieni Mars ei pysty säilyttämään kaasukehäänsä

Mars on niin pieni, ettei sen painovoimakenttä riitä pitämään koossa kaasukehää, ja sen ohuesta kaasukehästä karkaa jatkuvasti kaasua avaruuteen. Siksi Marsista on tullut karu ja autio, nestemäinen vesi sen pinnalta haihtuu silmänräpäyksessä ja sen pintaan pääsee suoraan Auringosta tuleva, elämää tuhoava säteily.

Mars-tukikohta suunnitteilla

Karuista oloistaan huolimatta Mars on juuri se Aurinkokunnan planeetta, jonne tutkijoiden mukaan ihmisten on helpointa perustaa siirtokunta. Sinne matkustamista ja pysyvän tukikohdan perustamista suunnitellaankin jo monella taholla. Siksi Marsia on tutkittu enemmän kuin mitään muuta Aurinkokunnan planeettaa. Yksikään ihminen ei kuitenkaan vielä ole astunut Marsin pinnalle.

Korkeita vuoria ja syviä rotkoja

Marsia kutsutaan usein punaiseksi planeetaksi, koska sen pintaa peittävä pöly on väriltään punertavaa. Marsissa on Aurinkokunnan korkein vuori, Olympus Mons. Se on 22 kilometrin korkeuteen kohoava sammunut tulivuori. Myös Aurinkokunnan suurin kanjoni, Valles Marineris, on Marsissa. Tämä rotkomainen laakso on 4 000 kilometriä pitkä, 200 kilometriä leveä ja 7 kilometriä syvä.

Lue lisää Aurinkokunnan muista planeetoista.

Faktoja Marsista

Säde: 3 390 km Kuiden määrä: 2 Etäisyys Auringosta: 228 milj. km Keskilämpötila: –63 °C

Tutki merien syvyyksiä ja kaukaisia galakseja.

3 nroa Tieteen Kuvalehteä 9,90. Napsauta tästä.