Mars UV top

Kuvat paljastavat uusia puolia Marsista

Nasan luotain on ottanut Marsista kuvia, joista tutkijat saavat uutta tietoa naapuriplaneettamme kaasukehästä, pilviverhosta ja siitä, miten Mars hehkuu pimeydessä.

perjantai 28. lokakuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Nasa julkaisi uusia naapuriplaneettaamme kiertävän MAVEN-luotaimen ottamia ultraviolettikuvia. Niistä päästään tutkimaan tarkemmin Marsin kaasukehää, pilvimuodostelmia ja planeetan erikoista ”öistä hehkua”.

Kuvat ovat tähän asti otetuista kaikkein yksityiskohtaisimpia, ja ne paljastavat Marsista aivan uusia asioita.

Mars loistaa öisin

Kiinnostavimmat kuvat on otettu punaisesta planeetasta yöllä. Niistä selviää, että Mars hehkuu pimeässä.

Kuva: Nasa

Hehku johtuu siitä, että planeetan pimeä puoli lähettää valoa, joka muodostuu kaasukehän kemiallisissa reaktioissa. Marsissa hehkun synnyttää typpioksidi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun siitä on saatu kuvia.

Kevät saapuu Marsiin

Päiväkuvista näkyy, miten Marsin kaasukehä muuttuu vuodenaikojen mukaan. Kuva paljastaa, miten kevät saapuu talven jälkeen.

Vaaleanpunainen alue on otsonikasauma etelänavalla. Kuva: Nasa

Marsin kaasukehään kasautuu otsonia talvella, mutta kevään tullen se haihtuu, kun kaasukehään muodostuu vesihöyryä. Talvella vesihöyry on jäätyneenä kaasukehän ulkopuolella.

Pilvet pyörivät

Kolmas kuva keskittyy Marsin pilviin. Kuvat on värjätty, jotta pilvet (vaaleat läikät) erottuvat selvästi. Pilvet pyörivät planeetan ympärillä ja liikkuvat kohti Marsin korkeinta kohtaa, Olympus Mons -tulivuorta.

Kuva: Nasa

Kuvista saatava uusi tieto auttaa muun muassa tulevien Mars-lentojen valmisteluissa.