Mars Generator

Fuusiomoottori lyhentäisi Mars-lentoa selvästi

Matkaan menisi vuosien sijasta vain kuukausia.

torstai 22. elokuuta 2013

Miehitetty lento Marsiin on ollut tapetilla jo pitkään, vaikka hankkeen toteuttamiseen liittyy paljon vaikeuksia. Yksi niistä on avaruusaluksen moottori. Tämän ongelman ratkaisuksi yhdysvaltalaisen Washingtonin yliopiston tutkijat esittävät fuusiorakettia, jolla on paljon mullistavia ominaisuuksia.

Fuusioraketilla 55 miljoonaa kilometriä pitkä matka Maan naapuriplaneetalle voitaisiin taittaa vain 30–90 päivässä. Nasan laskelmien mukaanhan nykytekniikalla aikaa kuluisi peräti neljä vuotta.

Lisäksi polttoainetta tarvittaisiin hyvin paljon. Siksi lennosta tulisi erittäin kallis. Yksistään laukaisun hinnaksi on arvioitu hulppeat yhdeksän miljardia euroa. Uudella energiatehokkaalla fuusioraketilla Marsiin voitaisiin sen sijaan lentää huomattavasti edullisemmin. Plussana pidetään myös sitä, että avaruuslentäjät altistuisivat vähemmän aikaa haitalliselle säteilylle.

Uutta ydinreaktioihin perustuvaa moottoria kehitetään Nasan rahoituksen turvin astrofyysikko John Sloughin johdolla. Moottorissa hyödynnetään niitä prosesseja, jotka esimerkiksi Auringon ytimessä tuottavat energiaa. Tutkijat ovat jo perehtyneet laboratoriokokeiden ja tietokonemallien avulla valtaosaan niistä reaktioista, joiden on määrä saada moottori toimimaan. Seuraavassa vaiheessa yritetään yhdistää yksittäiset testit kokonaisvaltaiseksi kokeeksi.

Käyttökelpoinen fuusiomoottori on vielä suuren työn takana. John Slough ja hänen tutkijatoverinsa Washingtonin yliopistossa ovat kuitenkin optimistisia: he uskovat, että miehitetty Mars-lento on toteutettavissa uudella tekniikalla jo alle 20 vuoden kuluttua.

1. Plasmapelletti Moottorin fuusiokammioon annostellaan vety-, deuterium- ja tritiumpelletti.

2. Fuusiokammio Plasmapellettiä ympäröivät kolme litiumrengasta nostavat paineen niin suureksi, että fuusioreaktiot alkavat.

3. Magneetit Kun fuusiokammiota reunustavat magneetit ohjaavat energiavirran taaksepäin, alus liikkuu eteenpäin. Prosessi toistuu minuutin välein.