Onko eteläinen tähtitaivas tyhjempi kuin pohjoinen?

Pohjoisen tähtitaivaan katselemiseen tottunut suomalainen saattaa pitää eteläiseltä pallonpuoliskolta avaruuteen avautuvaa näkymää hyvin outona. Tähdet näyttävät tuikkivan tavallista kauempana toisistaan, eivätkä ne vaikuta oikein muodostavan tähtikuvioitakaan. Pohjoisen ja eteläisen tähtitaivaan erot eivät johdu siitä, että näkyvien tähtien määrä olisi toisella selvästi suurempi kuin toisella. Vaikutelman saa aikaan ennen kaikkea taivaannavaksi kutsutun maapallon pyörimisakselin ja taivaanpallon kuvitteellinen leikkauspiste, jota tähtitaivas Maasta katsottuna näyttää kiertävän. Pohjoinen taivaannapa on helppo hahmottaa, sillä se sijaitsee vajaan asteen päässä Pohjantähdestä. Sitä vastoin eteläisen taivaannavan lähellä Oktantin tähdistössä ei ole yhtä vaivattomasti paikan-nettavaa tähteä. Napatähtenä pidettävä Sigma Octantis on hyvin himmeä, eikä sen ympärilläkään ole kirkkaita tähtiä, joten eteläisen tähtitaivaan napa-alue vaikuttaa tyhjältä verrattuna pohjoiseen. Eteläisen taivaannavan lähellä on kuitenkin muuta nähtävää kuin tähtiä: Suuri ja Pieni Magalhãesin eli Magellanin pilvi. Nämä Linnunradan seuralaisgalaksit sijaitsevat alle 200?000 valovuoden päässä Maasta. Ne erottaa paljain silmin, ja ne löytyvät helpommin kuin laaja Andromedan galaksi pohjoiselta tähtitaivaalta.