Jorden som du aldrig har set den før teaserblogbillede

Maa: Elämän planeetta

Tiesitkö, että Maassa on täydelliset edellytykset elämälle? Lue lisää kotiplaneetastamme!

maanantai 5. toukokuuta 2014 teksti Lone Djernis Olsen

Ainoa varmasti elävä planeetta

Maa on maailmankaikkeuden ainoa paikka, jossa varmasti tiedetään esiintyvän elämää. Elämä viihtyy Maassa, koska planeetta sijaitsee Aurinkokunnan niin sanotulla elinkelpoisella vyöhykkeellä.

Elinkelpoinen tai elämälle suotuisa vyöhyke tarkoittaa sellaista etäisyyttä Auringosta, missä planeetan pintalämpötila mahdollistaa veden esiintymisen nestemäisessä muodossa. Ratkaisevaa ei kuitenkaan ole pelkästään etäisyys Auringosta. Planeetalla täytyy olla myös ilmakehä, jossa on sopiva paine siihen, että vesi pysyy nestemäisenä. Maalla sellainen on.

Ilmakehä pidättää lämmön

Ilmakehä ja sen luonnollinen kasvihuonevaikutus pidättävät lämpösäteilyn karkaamasta Maan pinnalta, ja se myös suojaa Auringosta ja avaruudesta saapuvalta haitalliselta säteilyltä. Siksi Maan pinta soveltuu erinomaisen hyvin elämälle.

Rautainen ydin ja kivinen pinta

Maassa on muiden kiviplaneettojen tapaan rautaa ja muita metalleja sisältävä ydin, jota ympäröivät eri kivilajeista koostuvat kerrokset. Tämä jako syntyi silloin, kun Maa oli juuri vasta muodostunut ja sen aine oli yhä nestemäistä. Raskaat aineet vajosivat pohjaan, toisin sanoen Maan keskukseen, ja kevyemmät jäivät niiden yläpuolelle. Maan ytimen ulompi osa on nestemäinen, ja siellä vellovat sähköiset virtaukset luovat Maalle magneettikentän.

Elämää melkein alusta asti

Vanhimmat tutkijoiden löytämät jäljet Maan elämästä ovat 3,6 miljardia vuotta vanhoja. Niiden syntyhetkellä Maa on ollut noin miljardin vuoden ikäinen.

Ei tiedetä tarkkaan, miten elämä on syntynyt. Joidenkin tutkijoiden mukaan elämän siemen on tullut Maahan ulkopuolelta komeettojen mukana. Olipa elämän alkuperä mikä tahansa, ensimmäisistä alkeellisista eliöistä kehittyivät sittemmin kaikki ne eri lajit, joita nykyään elää maapallolla, sekä myös ne, jotka Maan pitkän historian aikana ovat jo kuolleet sukupuuttoon.

Lue lisää Aurinkokunnan muista planeetoista.

Faktoja Maasta