Asteroidi HO3

Kuu on saanut pikkusiskon

Nasan tutkijat ovat havainneet suuren asteroidin, joka kiertää Maata ja Aurinkoa. Maalla on siis – ainakin melkein – uusi kuu.

perjantai 17. kesäkuuta 2016 teksti Tobias Hjortkjær Schultz

27. huhtikuuta oli suuri päivä Yhdysvaltojen avaruushallinnolle Nasalle. Tuolloin Kuu nimittäin sai (hyvin pienen) siskon.

Uuden tulokkaan nimi on 2016 HO3, ja se havaittiin Pan-STARRS 1 -asteroiditeleskoopilla, joka sijaitsee Haleakalassa Havaijilla.

Hyvin kaukana

”Kyseessä on asteroidi, joka on jäänyt Maan ja Auringon painovoiman vaikutuspiiriin ja kiertää siksi Aurinkoa melkein Maan radalla. Itse asiassa se kiertää samaan tapaan kuin Kuu”, selittää Paul Chodas, joka on Nasan Maata lähellä olevien taivaankappaleiden tutkimuslaitoksen johtaja.

”Lähellä" on kuitenkin varsin venyvä käsite, sillä HO3:n rata kulkee vähintään 38 ja enintään 100 kertaa niin kaukana Maasta kuin Kuu.

2016 HO3:n halkaisija on 27–91 metriä, joten se on niin pieni, että sitä ei voida nähdä paljain silmin.

Asteroidi piileskeli 50 vuotta

Nasan mukaan Kuun pikkusisko ei kuitenkaan ole aivan uusi juttu.

Tutkijat nimittäin arvelevat, että HO3 on ollut kiertoradalla noin 50 vuotta. Se jää luultavasti kiertämään Maata muutamaksi vuosisadaksi, kunnes se jatkaa matkaansa avaruudessa.

”Kyseessä on kappale, jota kutsumme kvasisatelliitiksi”, kertoo Paul Chodas.

Kvasisatelliitti on asteroidi, joka väliaikaisesti kiertää Maata. HO3 on kuitenkin vakain kvasisatelliitti niistä harvoista vastaavista, jotka Nasa tähän mennessä on rekisteröinyt.