Ganymedes, Jupiters måne

Kuukaksosista toinen koki myrskyn

Planeettatutkijat uskovat selvittäneensä, miksi kahdesta isosta Jupiterin kuusta tuli kovin erilaisia

torstai 10. kesäkuuta 2010

Jupiterin kuut Ganymedes ja Kallisto ovat melkein samankokoisia, mutta muuta yhteistä niillä ei juuri olekaan. Ganymedes vaikuttaa magneettikenttineen oikealta kuulta, kun taas Kallisto on vain kolkko kivikiertolainen.

Eroavaisuudet johtuvat siitä, että Ganymedes on altistunut suuremmalle lämpövaikutukselle kuin Kallisto. Ilmiön syytä vain ei ole tiedetty. Nyt näyttää siltä, että yhdysvaltalaisessa Southwest Research Institute -tutkimuslaitoksessa on löydetty sille selitys.

Tutkijoiden mukaan Aurinkokuntaa pommittivat kummankin kuun syntymisen aikaan 3,9 miljardia vuotta sitten niin komeetat kuin meteoritkin.

Callisto, Jupiters måne

Kun myrskyisästä kaudesta laadittiin tietokonemalli, paljastui, että Jupiter veti suurella massallaan puoleensa monia sen sivuuttavia taivaankappaleita.

Koska Ganymedes kiertää Jupiteria lähempänä kuin Kallisto, se joutui useammin kosketuksiin Jupiteria kohti liikkuvien kosmisten vieraiden kanssa. Yhteentörmäyksissä vapautui paljon energiaa. Ganymedes sai sitä 3,5 kertaa niin paljon kuin Kallisto.

Ylimääräisen energian vaikutuksesta Ganymedeksen jää alkoi sulaa. Kun jään määrä väheni, kiviaineksista tuli irtonaisia ja ne alkoivat vajota kuun ytimeen. Siellä radioaktiivisesta hajoamisesta peräisin oleva lämpö sai raudan erottumaan kivestä. Raudasta muodostui sula ydin, joka taas tuotti magneettikentän.

Kallistossa sen sijaan ei tietokonemallin mukaan voinut tapahtua näin suuria muutoksia.