Marius Hills Skylight
© NASA/GSFC/Arizona State University

Valtava laavaputki soveltuu erinomaisesti kuuaseman paikaksi

Japanilainen tutkijajoukko on löytänyt pinnanalaisen luolan, joka on kuin tehty Kuuhun perustettavaa tukikohtaa varten. Sen sisällä tukikohta olisi suojassa Kuun pinnan ankarilta olosuhteilta.

keskiviikko 25. lokakuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

Lämpötila vaihtelee 153 pakkasasteesta 123 lämpöasteeseen, ionisoitunut hiukkassäteily voi tappaa sinut nopeasti, ja taivaalta putoaa tasaisin väliajoin valtavalla voimalla pintaan iskeytyviä meteoreja.

Kuun pinta on armoton paikka – silloinkin, kun sinulla on avaruuspuku ylläsi.

Tuore löytö tuo kuitenkin toivoa siitä, että Kuuhun voidaan rakentaa tukikohta, joka on suojassa sen pinnan vihamielisiltä olosuhteilta.

Kiviaines suojaa säteilyltä

Japanin avaruushallinnon, JAXAn, tutkijat ovat löytäneet valtavan luolan Kuun pinnan alta. Se on niin suuri, että sinne mahtuisi yhdysvaltalainen Philadelphian kaupunki.

Tuliperäisten Marius-vuorten alla sijaitseva luola on saanut nimen Marius Hills Skylight. Se on niin sanottu laavatunneli eli laavaputki, joka syntyi miljardeja vuosia sitten, kun Kuu vielä oli geologisesti aktiivinen.

Luolaan rakennettu tukikohta olisi turvassa meteori-iskuilta, ja tukikohtaa ympäröivä kiviaines suojaisi pääosaltaan siltä syöpää aiheuttavalta säteilyltä, jolle ihminen Kuussa muuten altistuu.

Mahdollista tukikohtaa voitaisiin käyttää esimerkiksi laukaisupaikkana aluksille, joiden tehtävänä on tutkia Aurinkokuntamme kaukaisia kolkkia.

Luotain löysi laavaputken

Luolaa on kartoitettu japanilaisen SELENE-luotaimen lähettämien tietojen perusteella. Aluksen tutkan mittausten mukaan Marius Hills Skylight on suuri laavaputki.

Vertaamalla toisiinsa SELENEn tietoja ja Nasan tekemiä painovoimamittauksia tutkijajoukko saattoi päätellä luolan koon ja sen mahdollisen sortumavaaran.

Johtopäätökseksi saatiin, että luola sopii täydellisesti tukikohdan perustamiseen.

Tukikohdan rakentamisesta Kuuhun ei ole vielä konkreettisia suunnitelmia, mutta sekä Euroopan avaruusjärjestö ESA että useat yksityiset yritykset tutkivat mahdollisuuksia ihmisen lähettämiseksi Kuuhun lähitulevaisuudessa.