Mountains on the moon

Kuun vuoret syntyivät Aurinkokunnan lapsuusaikana

keskiviikko 20. heinäkuuta 2011 teksti Helle & Henrik Stub

Kuussa on paljon pyöreälakisia ja kuluneita vuoria. Se johtuu siitä, että ne ovat hyvin vanhoja – yleensä 3–4 miljardin vuoden ikäisiä. LRO on ottanut epätavallisen terävän kuvan (oikealla) vuoristoalueesta, joka sijaitsee Kuun Maahan näkymättömällä puolella lähellä suurta Vertregt-kraatteria. Kuun vuoret ovat usein kraatterien lähellä, sillä ne syntyvät eri tavalla kuin Maan vuoret.

Kuun vuoret ovat saattaneet syntyä vain muutamassa tunnissa, kun Kuuhun on iskeytynyt meteori ja miljardeja tonneja ainetta on sinkoutunut ylös Kuun sisäosista ja pudonnut sitten pinnalle. Maassa taas on poimuvuoria, jotka syntyvät kahden tektonisen laatan törmätessä toisiinsa. Prosessi on niin hidas, että vuoriston muodostuminen kestää miljoonia vuosia.

Woman looking at the alps

Maassa kuluminen sitä vastoin on nopeaa. Alpit ja Himalaja ovat alle 100 miljoonan vuoden ikäisiä, eivätkä ne voikaan tulla paljon vanhemmiksi, kun tuuli ja vesi kuluttavat niitä jatkuvasti. Koska Kuussa ei ole samanlaisia sääilmiöitä kuin Maassa, siellä ei esiinny juuri lainkaan eroosiota. Vain kosminen pöly hioo vuoria vuosimiljardien kuluessa.

Vaikka Kuun vuoret ovat vain meteori-iskuissa syntyneitä sorakasoja, ne ovat geologisesti kiinnostavia, koska niillä on ikää 30–40-kertaisesti Maan vuoriin verrattuna ja ne ovat siten peräisin Aurinkokunnan varhaisvuosilta.