Kuun laavavirrat

Kuun tasanko syntyi laavasta

Nasan tutkijat tekivät yllättävän havainnon: Maan kiertolaisen laajin tasanko ei olekaan törmäyskraatteri niin kuin tähän asti on oletettu.

perjantai 30. tammikuuta 2015

Uusi teoria Kuun suurimmasta tasangosta

Vanhoja käsityksiä Kuun historiasta pitää arvioida uudelleen, sillä Nasan tutkimus paljasti siitä jotain odottamatonta. Eniten kannatusta osakseen saaneen teorian mukaan Kuun mittavin basalttilaakio, Oceanus Procellarum eli Myrskyjen valtameri, muodostui nuoren Aurinkokunnan kaoottisissa olosuhteissa, kun Kuun pintaan iskeytyi asteroidi.

Nasan luotainpari Ebb (luode) ja Flow (vuoksi) havaitsi kuitenkin, että tätä noin 2 600 kilometriä leveää tasankoa reunustavat pitkänomaiset laavan täyttämät repeämät.

Luotainpari Ebb ja Flow kiersi vuonna 2012 Kuuta 55 kilometrin päässä sen pinnasta. Kun luotainten välimatka muuttui, tutkijat saivat tietoa Kuun painovoimakentän vaihteluista – ja samalla sen laajimman tasangon, Myrskyjen valtameren, alkuperästä.

Kuuta muotoili geologinen toiminta – eivät asteroidit

Jos Myrskyjen valtameri olisi muinainen törmäyskraatteri, se muistuttaisi muodoltaan soikiota tai ympyrää. Sen neliskulmaiseksi piirtävät repeämävyöhykkeet antavatkin ymmärtää, että laavalaakio kehittyi rajun geologisen toiminnan tuloksena pian sen jälkeen, kun Kuu oli muodostunut.

Maankuoren laattojen liikkeestä johtuvien maanjäristysten tavoin geologiset voimat myllersivät nuoren Kuun kamaraa ja saivat sen repeilemään. Repeämistä purkautui kuumaa kivisulaa, joka pinnalle päästyään levisi ympäristöön ja loi Myrskyjen valtameren.

Kuu ei ole ainoa, jossa on tuliperäistä toimintaa