Komeetta tarjoaa näyttävän ilotulituksen.
Meteoreja

Yötaivaan meteorisade tarjoaa ihailtavaksesi noin 25 tähdenlentoa tunnissa 21. lokakuuta ja siitä kolme neljä yötä eteenpäin.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Komeetta tarjoaa näyttävän ilotulituksen

Lokakuussa maapallo ajautuu keskelle kosmisten pölyhiukkasten parvea. Taivaalla sinkoilevat Orionideiksi kutsutut meteorit, jotka palavat tuhkaksi noin sadan kilometrin korkeudessa ilmakehässä.

perjantai 20. lokakuuta 2017 teksti Jesper Grønne

Juuri nyt voit nähdä taivaalla huiman meteorisateen: noin 25 kirkasta tähdenlentoa tunnissa.

Maapallon ohi kiitää parhaillaan Orionidien meteoriparvi, ja koska samalla on uudenkuun aika, tähdenlennot näkyvät erityisen kirkkaasti lauantaina 21. lokakuuta ja siitä kolme neljä yötä eteenpäin.

Parvea kutsutaan nimellä Orionidit, koska se näyttää tulevan Orionin tähdistöstä. Todellisuudessa se on kuitenkin peräisin paljon lähempää: Halleyn komeetasta omasta aurinkokunnastamme.

OLETKO VILLINÄ AVARUUTEEN JA UNIVERSUMIIN? Tilaa Tieteen Kuvalehti – meitäkään avaruus ei koskaan kyllästytä

Meteorit näyttävät värillisiltä tulipalloilta, joilla on pyrstö. Värit ovat lähtöisin meteorin tai ilmakehän hehkuvista kaasuista.

Toimi näin

• Puolenyön vaiheilla meteoriparven lähtöpiste on matalalla idässä, mutta yön kuluessa se liikkuu kohti lounasta korkeammalle taivaalle. Havainnointiolot ovat siksi parhaat loppuyöstä.

• Meteorisateelle kannattaa varata aikaa. Pukeudu lämpimästi ja istu mukavaan tuoliin. Sanotaan, että tähdenlennon aikana esitetty toivomuskin toteutuu.

• Värikkäistä meteoreista saat melko helposti valokuvia. Aseta kamera jalustalle ja käytä laajakulmaobjektiivia sekä erillistä tai sisäänrakennettua intervallilaukaisinta, joka ottaa kuvia tasaisin väliajoin.

TIESITKÖ?

Orionidit koostuvat Halleyn komeetasta irronneista pöly- ja jäähiukkasista.

Kun Maa kerran vuodessa törmää komeetan jäännöksiin, jotkin hiukkaset osuvat ilmakehään yli 230 000 kilometrin tuntivauhtia. Niiden savuvanat näkyvät taivaalla pitkään.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk