Vedyn fuusioituminen heliumiksi vaatii 10–15 miljoonan asteen lämpötilan. Niin kuumaa on vain syvällä Auringon sisällä.

© MIKKEL JUUL JENSEN

Ketjureaktio pitää Auringon toiminnassa

Auringon sisäiset prosessit ovat luoneet valoa ja lämpöä jo 4,5 miljardia vuotta. Mitkä reaktiot pitävät tähtemme toiminnassa, ja kuinka kauan sen elämä vielä jatkuu?

tiistai 26. syyskuuta 2017

Auringon säteilemä valo ja lämpö saavat alkunsa sen sisuksissa, kun atomiytimet sulautuvat yhteen. Fuusion sivutuotteena syntyy energiaa.

Vety on Auringon polttoaine

Auringon pinnan alla – noin neljäsosa matkaa keskuksesta kohti pintaa – lämpötila on 15 miljoonaa astetta ja paine niin kova, että vetyatomien ytimet voivat sulautua yhteen eli fuusioitua.

Usein ne vain kulkevat toistensa sivuitse, mutta aika ajoin atomit törmäävät, jolloin fuusioreaktio käynnistyy.

Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Se on myös alkuaineista yksinkertaisin: sen ytimessä on vain yksi protoni.

Kun protonit fuusioituvat Auringossa ja muissa tähdissä, niistä syntyy maailmankaikkeuden toiseksi yleisintä alkuainetta, heliumia.

Vety fuusioituu heliumiksi

Reaktio ei ole aivan yksinkertainen, sillä heliumin ytimessä on kaksi protonia ja kaksi neutronia.

Vedyn fuusioreaktio tapahtuukin monessa vaiheessa, eikä prosessi ole järin tehokas, mikä on meidän onnemme.

Auringon vety muuttuu heliumiksi niin sanotun protoni-protoniketjun kautta.

Protonit törmäävät toisiinsa

Auringonvalo syntyy

Irralliset protonit luovat ketjureaktion

Kauanko Aurinko vielä paistaa?

600 000 000 tonnia vetyä muuttuu Auringossa heliumiksi joka sekunti. Vetyvarasto on kuitenkin valtava. Auringon massa on 2 x 10^27 tonnia, joten näillä näkymin vety ei lopu ainakaan viiteen miljardiin vuoteen.

Fuusioreaktion tehottomuuden ansiosta Aurinko on paistanut jo 4,6 miljardia vuotta, ja siinä riittää vetypolttoainetta edelleenkin miljardeiksi vuosiksi.

Koe auringonpimennys Chilessä

Bonnier Expeditions järjestää paraikaa aivan uniikin Chile-kiertomatkan ohjelmaa, 2. heinäkuuta 2019 tapahtuvan auringonpimennyksen yhteyteen. Matka tarjoaa tähtitieteen maailman parhaita kokemuksia ja on uniikki mahdollisuus kokea kaikkea aivan läheltä.

Matkan kohokohdat:

• Näe auringonpimennys 2400 metrin korkeudesta.
  • Kuule ESO:n uudesta tutkimustyöstä kaikki.
  • Uniikki pääsy maailman suurimpiin observatorioihin, mm. Paranaliin ja La Sillaan.

VAIN KERRAN ELÄMÄSSÄ -SEIKKAILU: Älä missaa auringonpimennystä tähtitieteen mekassa