twin suns

Kepler löysi lisää kahden tähden planeettoja

Tähtitieteilijät ovat havainneet kaksi uutta planeettaa, jotka kiertävät kaksoistähteä.

keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Vuonna 2011 havaittiin ensimmäinen planeetta, joka kiersi kahta tähteä, eli sen aurinkokunnan keskuksessa on kaksoistähti. Nyt kahden tähden planeettoja tunnetaan kaksi lisää. Uuden havainnon valossa näyttää siltä, että kahden auringon aurinkokunnat ovatkin yleinen ilmiö maailmankaikkeudessa.

Ensimmäinen kahden tähden planeetta oli Kepler 16b, ja nyt löydetyt kaksi uutta ovat saaneet nimekseen Kepler 34b ja Kepler 35b. Ne ovat molemmat suunnilleen Saturnuksen kokoisia kaasuplaneettoja ja ne kiertävät kaksoistähtiä, jotka sijaitsevat Joutsenen tähdistössä 4?900:n ja 5?400 valovuoden päässä Maasta.

Kahta tähteä kiertäviin planeettoihin kohdistuvat paljon rajummat voimat kuin yhden auringon kiertolaisiin. Lämpötila voi vaihdella vuoden kuluessa hyvin jyrkästi. Samoin kaasukehän ilmiöt voivat olla erittäin voimakkaita ja saattavat vaihdella äkillisesti. Siksi aiemmin oletettiin, että olosuhteet kaksoistähtien lähellä ovat niin kaoottiset, että niiden ympärillä ei voi olla planeettoja.

Kahden tähden planeetat ovat saaneet nimensä Nasan Kepler-avaruusteleskoopilta, jolla ne havaittiin. Kepler tarkkailee Linnunrataa Maata kiertävältä radalta ja etsii eksoplaneettoja. Tähän mennessä se on löytänyt 2?326 planeettaehdokasta, joita nyt aletaan tutkia lähemmin.