Ganymedes moon

Aurinkokunnan suurin kuu karttapallona

Aurinkokunnan suurimmasta kuusta, Jupiterin Ganymedeksestä, on tehty karttapallo.

torstai 22. toukokuuta 2014

Ganymedes on kartoitettu

Jupiterin kuu Ganymedes on kartoitettu yhdistämällä Galileo-luotaimen välittämät geologiset tiedot Voyager-luotainparin 1970-luvun lopulla toimittamiin pintakuviin. Kartasta käy ilmi käytännössä kaikki se, mitä jään peittämästä Aurinkokunnan suurimmasta kuusta nykyään tiedetään.

Ganymedeksen pinta syntyi kolmessa vaiheessa

Karkean jaottelun mukaan Ganymedes sai pinnanmuotonsa kolmessa eri vaiheessa. Niistä ensimmäisen aikana kuuta pommittivat meteorit. Sitä seuraavalle jaksolle oli ominaista pinnan jakautuminen liikkuviin laattoihin. Sen jälkeen Jupiterin kiertolaiselle koittivat selvästi vakaammat ajat lukuun ottamatta satunnaisia meteori-iskuja.

JUICE-luotain lähtee kohti Jupiteria ja sen kuita vuonna 2022

Ganymedes on läpimitaltaan kymmenisen prosenttia suurempi kuin Aurinkokunnan pienin planeetta Merkurius. Sen jääpeite kelluu vesijääsohjolla, jonka alla taas on sula meri. Ganymedes on ainoa kuu, jolla tiedetään olevan oma magneettikenttä. Sitä taas ympäröi Jupiterin magneettikenttä.

Euroopan avaruusjärjestö aikoo lähettää kahdeksan vuoden kuluttua JUICE-luotaimen tutkimaan lisää Jupiteria ja sen kuita. JUICEn on määrä päästä tositoimiin 2030.

Lue lisää Aurinkokunnasta.

Ganymedes

Maapallokin on vain reilut kaksi kertaa niin iso kuin Ganymedes, jonka läpimitta on 5 262 kilometriä.