Solen top

Nasa saattoi selvittää Auringon lämpöarvoituksen

Nasa on IRIS-satelliitin ottamien kuvien ansiosta lähellä ratkaista yhden Auringon vanhimmista arvoituksista: miksi sen kaasukehä on satoja kertoja pintaa lämpimämpi?

tiistai 13. joulukuuta 2016 teksti Nanna Vium

Jos istuu kokon ääressä ja hiki alkaa puskea pintaan, luonnollisin reaktio on siirtyä pari askelta taaksepäin, missä lämpötila on alhaisempi.

Tuollainen logiikka ei kuitenkaan toimi Auringon lähellä.

Auringon ulompi kaasukehä, niin kutsuttu korona, on nimittäin satoja kertoja niin lämmin kuin Auringon pinta, jonka lämpötila on ”vain” noin 5500 astetta.

Kyseinen lämpötilaero on aiheuttanut tutkijoille päänvaivaa aina siitä lähtien, kun se 1940-luvulla havaittiin.

Nasan IRIS-satelliitti on nyt kuitenkin päässyt ratkaisun äärelle.

>>Koe musta aurinko USA:n Etelävaltioissa. Lue lisää tästä.

Satelliitti tutkailee Auringon kaasukehää

Video kertoo lisää ikivanhasta Aurinkoon liittyvästä arvoituksesta.

IRIS (Interface Region Imaging Spectrograph) lähetettiin kesäkuussa 2013 tutkimaan Auringon koronaa ja Auringon pinnalla tapahtuvia monimutkaisia prosesseja.

Nyt satelliitin ottamat UV-kuvat osoittavat, että koronan kuumuus johtuu todennäköisesti lämpöpommeista, joita Auringon kaoottiset magneettikentät aiheuttavat.

Magneettikentät synnyttävät lämpöpommeja

”Näimme, kuinka lämpö liikkui edestakaisin koronassa”, sanoi tutkimusta johtanut Paola Testa Harvard-Smithsonian Center for Astrophysicsistä.

Havainto on linjassa aiempien, Oslossa tehtyjen mallien kanssa, joissa havaittiin myöskin magneettikenttien synnyttävän lämpöpommeja.

Tutkijat korostavat, että muutkin mekanismit saattavat vaikuttaa asiaan, mutta uusi havainto saattaa silti olla merkittävä palanen yli 60-vuotiaassa astrofyysisessä palapelissä.