Solen truer missioner til Mars

Aurinko uhkaa Mars-lentoa

Nasa ja Mars One -järjestö aikovat lähettää ihmisiä Marsiin. Uusien laskelmien mukaan Aurinko saattaa kuitenkin kaataa kummankin suunnitelmat.

maanantai 5. tammikuuta 2015 teksti Anne Lykke

Yhdysvaltalaisen New Hampshiren yliopiston tutkijat ovat arvioineet, että Aurinko voi estää suunnitellut miehitetyt lennot avaruuteen, esimerkiksi Marsiin.

Lennolla Marsiin astronautti joutuu viettämään kuukausia avaruusaluksessa, jossa ei ole Maan magneettikenttää ja ilmakehää suojaamassa Auringon säteilyltä.

Aurinkotuulet suojaavat astronauttia

Uudet tutkimukset viittaavat siihen, että Auringon aktiivisuus on epätavallisen matalalla tasolla ja ilmeisesti aktiivisuus vain vähenee tulevaisuudessa. Auringon vähäinen aktiivisuus puolestaan merkitsee heikompia aurinkotuulia. Tällä hetkellä Auringon aktiivisuus on matalimmillaan sataan vuoteen.

Aiemmin aurinkotuulet ovat olleet voimakkaampia, joten ne ovat estäneet vaarallisen kosmisen säteilyn pääsyn Aurinkokunnan sisäosiin. Kun tuulet vaimenevat, vaaralliset säteet pääsevät muun muassa Marsiin.

Maata suojaa sen ilmakehä ja magneettikenttä, mutta avaruudessa astronautit altistuvat niin radioaktiiviselle kuin sähkömagneettisellekin säteilylle.

Marsissa ei ole suojaa Auringon säteilyltä

Nykytekniikalla matka Marsiin kestää reilut puoli vuotta. Voimakkaan säteilyn vuoksi astonautit voivat tulevaisuudessa kuitenkin oleskella avaruudessa vain 8–10 kuukautta. Se tarkoittaa sitä, että jo paluumatka Marsista Maahan merkitsisi merkittävää säteilyriskiä.

Nasassa suunnitellaan meno-paluulentoa Marsiin, mutta Mars One aikoo tarjota vain menolipun naapuriplaneetalle.

Mars One -astronautit eivät ehdi saada vaarallista säteilyannosta avaruuslennollaan. Silti Marsin siirtolaiset luultavasti saavat roimasti säteilyä, kun he viettävät loppuelämänsä Marsissa.

Mars One: Suurta edistystä vai sulaa hulluutta?

Mars One -hankkeen vetäjät uskovat, että ihminen voi selvitä hengissä Marsissa nykyisellä tekniikalla.

Menolippu Marsiin -artikkelissa tarkistamme faktat ja tutustumme olosuhteisiin, joissa Marsin siirtolaiset tulisivat elämään. Lue artikkeli tästä:

Aika avaruudessa lyhenee

Kun Auringon aktiivisuus vähenee, säteilyn määrä nousee. Silloin aika, jonka ihminen voi oleskella turvallisesti avaruudessa, lyhenee laskelmien mukaan jopa 20 prosenttia.

NYT: 300 VUOROKAUTTA 30-vuotias nainen voi nykyisin oleskella avaruudessa 300 vuorokautta.

TULEVAISUUDESSA: 240 VUOROKAUTTA Tulevaisuudessa nainen voisi oleskella avaruudessa noin 20 prosenttia lyhyemmän ajan eli 240 vuorokautta tai noin kahdeksan kuukautta.