The sun

Auringon pyörremyrskyt

Auringon eri osien lämpötilaerojen arvoitus näyttää ratkenneen.

torstai 30. toukokuuta 2013

Auringon koronan eli kaasukehän uloimman kerroksen lämpötila on kaksi miljoonaa astetta, mutta pinnalla asteita on vain noin 6?000. Järki sanoisi, että lähellä tähden ydintä pitäisi olla kuumempaa kuin kauempana. Nyt nurinkuriselle tilanteelle on ehkä löytynyt selitys.

Oslon yliopiston fyysikon Sven Wedemeyer-Böhmin johtama kansainvälinen tutkijaryhmä on havainnut pyörremyrskyn tapaisia kuuman ionisoituneen kaasun eli plasman virtauksia, jotka siirtävät lämpöenergiaa Auringon pinnasta koronaan.

Norjalaistutkijoiden päätelmä perustuu uusiin huipputarkkoihin kuviin. Otoksia ovat napsineet Nasan SDO-satelliitti (Solar Dynamics Observatory), joka kiertää Maata 36?000 kilometrin korkeudessa, ja ruotsalainen SST-teleskooppi (Swedish 1-m Solar Telescope), joka tähyilee Aurinkoa Kanariansaarilta. Kuvissa näkyy 14 magneettista plasmavirtausta, jotka yltävät koronaan asti.

Plasmaa ja magneettista energiaa

Plasmapyörteet muistuttavat trombeja, mutta niiden mittasuhteet ovat ylimaalliset. Pyörteen korkeus voi olla jopa kolme tuhatta kilometriä ja läpimitta 1?500 kilometriä. Plasma pyörii noin 300?000 kilometrin tuntivauhtia. Tutkijoiden mukaan noin 11?000 tällaista pyörrettä kieppuu Auringossa koko ajan.

Auringon magnetismi ja plasman kuumeneminen Auringossa on yhä osin tuntematon prosessi. Sen selvittäminen voi auttaa kehittämään uusia energiantuotantotapoja myös Maan päälle, uskoo yksi ryhmän seitsemästä jäsenestä, Robertus Erdélyi brittiläisestä Sheffieldin yliopistosta.

Haluatko tietää lisää Auringosta?

Katsele kuvia, testaa tietosi visoissa ja lue artikkeleita Auringosta. Napsauta tästä aurinkosivuille