Tutkimus koostuu kolmen erilaisen asteroidi-iskun case- eli tapaustutkimuksesta.

© Shutterstock

Uusi tutkimus: Tappajatuuli tuhoaa meidät ennen asteroideja

Jos jonain päivänä jättiläiasteroidi törmää Maahan, ihmiskuntaa ei suinkaan tapa törmäys isoon murikkaan vaan lähestyvän asteroidin aikaansaama tuuli. Tämän osoittavat Englannissa tehdyt uudet laskelmat.

keskiviikko 1. maaliskuuta 2017 teksti Nanna Vium

Unohda jättitsunamit, supertulivuoret ja valtavat auringonpurkaukset. Yksi ihmiskunnan suurimmista uhista voi olla jotain niin yksinkertaista kuin kunnon tuulenpuuska.

Tämän osoittaa uusi tutkimus, joka on englantilaisen Southhamptonin yliopiston tutkijoiden käsialaa.

Tutkijat laskivat, että voimakkaat pyörretuulet tappavat valtaosan maapallon väestöstä, jos jonain päivänä joudumme lähikosketuksiin maailmalopun asteroidin kanssa.

>> Kiehtooko maailmankaikkeus? Lähde katsomaan vuoden tähtitieteellistä näytelmää, kun Yhdysvaltoihin lankeaa täydellinen auringonpimennys.

Kolme kauhuskenaarioita

Tutkimus on niin sanottu case-tutkimus, jossa on laskettu kolmen erilaisen asteroidi-iskun uhrimäärä. Iskutyypit ovat

- asteroidi, joka räjähtää Maan ilmakehässä.

- asteroidi, joka törmää Maan pintaan.

- asteroidi, joka syöksyy mereen.

Joka skenaariossa, olipa kyse sitten räjähdyksestä ilmakehässä tai törmäyksestä, noin 85 prosenttia kuolemantapauksista johtuisi tutkijoiden mukaan paineaaltojen aiheuttamasta voimakkaasta tuulesta.

Kerran 40 000 vuodessa

Laskelmat perustuvat muun muassa tietoihin asukastiheydestä ja siitä, kuinka monta tuntia vuorokaudessa ihmiset ovat melko suojattomia.

Ennen kuin alat investoida suojavarustelmiin, kannattaa ottaa huomioon se, että tämän kokoluokan asteroideja törmää Maahan vain kerran 40 000 vuodessa.

Tällaisen törmäyksen todennäköisyys on vain 0,01 % seuraavan 100 vuoden kuluessa.