© Shutterstock

Outo asteroidi synnyttää vuoden voimakkaimman tähdenlentosateen

Asteroidi 3200 Phaethon tulee ennätysmäisen lähelle Maata ja tuo mukanaan vuoden suurimman meteorisateen – Geminidit. Tähdenlentojen parvi huipentuu torstain vastaisena yönä kosmiseen valoshow'hun.

maanantai 11. joulukuuta 2017 teksti Jakob Mikael Espersen

Tähdenlento per minuutti.

Tämä on suunnilleen taajuus, kun vuoden upein meteoriparvi – Geminidit – kiitää maapallon ohi ja valaisee taivaan.

Show saavuttaa huippukohtansa torstain vastaisena yönä, ja meteorisadetta jatkuu sunnuntaihin joulukuun 17. päivään asti.

Asteroidi tuottaa tähdenlentoja

Geminidit ovat toistuva ilmiö, joka johtuu siitä, että viiden kilometrin levyinen mystinen taivaankappale – nimeltään 3200 Phaethon – lentää joka vuosi Maan ohitse.

Phaethon 3200 vetää perässään pölyhiukkasista koostuvaa pyrstöä, ja kun Maa Aurinkoa kiertävällä radallaan lentää sen pyrstön läpi, hiukkaset syttyvät palamaan Maan ilmakehässä. Tämä ilmenee taivaalla tähdenlentojen parvena.

Katso tästä kalenteri, jossa luetellaan kaikki vuoden meteoriparvet!

Tähtitieteilijät arvelevat, että 3200 Phaethon on komeetta, joka on karistanut päältään kaiken jään ja näyttää siksi nykyään asteroidilta.

3200 Phaethon ohittaa tänä vuonna Maan 10 miljoonan kilometrin etäisyydeltä. Se on pienin välimatka, joka on mitattu sen jälkeen, kun kappaleen olemassaolo havaittiin vuonna 1983.

Tähtitieteilijät aikovat siksi käyttää apuna vuoden meteoriparvea saadakseen lisätietoja  3200 Phaethon -asteroidista.

Kuu on sopivan heikko

Jotta Geminidit näkyisivät selkeästi, Kuun valon pitää olla himmeä – muuten loistavia tähdenlentoja on vaikea erottaa taivaalta.

Tällä hetkellä onneksi Kuu on ohut, vähenevä kuunsirppi.

LÄHDE LÖYTÖRETKELLE UNIVERSUMIIN tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Parhaiten tähdenlentoja voi ihailla maaseudulla kaukana kaupungin valosaasteesta. Jos kuitenkin olet meteorisateen aikana kaupungissa, etsi paikka, missä katuvalot ja valaistut talot häiritsevät mahdollisimman vähän.

Jos pilvet estävät sinua ihailemasta Geminidejä luonnossa, Nasa esittää valoshow'n suorana  meteoriobservatoriostaan Alabamasta.