Tuhansien asteroidien rata kulkee niin lähellä Maata, että ne saattavat joutua törmäyskurssille planeettamme kanssa.

© SPL

Nasan 7 kohdan suunnitelma asteroidi-iskujen estämiseksi

Tammikuussa 2017 asteroidi sujahti Maan ohi Kuun rataa lähempää. Nyt Nasa kehittää seitsenkohtaista strategiaa, jolla voitaisiin estää painajaismaisen törmäyksen tapahtuminen.

maanantai 9. lokakuuta 2017

Tähtitieteilijät tuntevat 1 786 asteroidia, jotka muodostavat Maalle mahdollisen uhan, sillä ne käyvät radallaan alle 7,5 miljoonan kilometrin päässä Maasta ja niiden läpimitta on yli 140 metriä.

Useimmat suurimmista asteroideista, joiden läpimitta on yli kilometrin, on havaittu, mutta arvioiden mukaan yli 40 metrin murikoistakin on vielä yli 300 000 havaitsematta.

Nasa on nyt laatinut seitsenkohtaisen suunnitelman, jonka avulla se aikoo havaita asteroidit aikaisemmin, kartoittaa niiden radat ja tarpeen vaatiessa estää törmäämisen Maahan.

1. Etsi asteroidit ja kartoita niiden rata

Lähivuosina Maassa ja avaruudessa otetaan käyttöön uusia teleskooppeja, joilla on mahdollista havaita asteroideja ja komeettoja sekä määrittää niiden koko, koostumus ja rata.

Yksi uusista teleskoopeista on Nasan Near-Earth Object Camera (NEOCam), joka otetaan käyttöön vuonna 2021. Teleskoopin on määrä neljän vuoden aikana paljastaa kolme neljäsosaa niistä asteroideista ja komeetoista, jotka ovat törmäyskurssilla Maan kanssa.

>> Lue lisää tulevaisuuden villeistä visioista. Tilaa Tieteen Kuvalehti tänään!

NEOCamin infrapunateleskoopissa on halkaisijaltaan 50 senttimetrin peili. Sillä voidaan havaita asteroidit ja komeetat, joiden läpimitta on vaivaiset 30 metriä.

NEOCam-avaruusteleskooppi pystyy paljastamaan kaksi kolmasosaa Maata uhkaavista asteroideista ja komeetoista.

© Caltech/NASA

2. Torju uhka kaikin keinoin

Nasalla on useita mahdollisia keinoja uhkaavan asteroiditörmäyksen torjumiseen. Aseen valinta riippuu siitä, kuinka kauan aikaa avaruudesta tulevaan uhkaan reagoimiseen jää.

Jos varoitusaika on lyhyt, ydinräjäytys on tehokkain tapa tuhota asteroidi.

Jos edessä oleva törmäys huomataan hyvissä ajoin, asteroidin rataa voidaan kääntää pienillä luotaimilla, joissa on aurinkoenergialla toimivat laserit. Kun lasersäde kuumentaa asteroidin pinnassa olevaa kiveä ja metallia, syntyy ainesuihku, joka toimii kuin heikkotehoinen suihkumoottori. Vähitelleen tämä suihkumoottori sysää asteroidin syrjään alkuperäiseltä kurssiltaan.

Asteroidia ammutaan lasereilla, jotta sen pinnasta irtoaa materiaalia. Ainesuihku kääntää asteroidin rataa.