Asteroid landing

Nasa lähettää astronautit asteroidille

Yhdysvalloissa on luovuttu aikeista käyttää Kuuta välietappina Marsiin suuntautuvilla matkoilla. Miehitetty lento Marsiin on silti yhä pitkän aikavälin tavoitteena. Ennen sitä Nasa aikoo tehostaa toimintaansa Kansainvälisellä avaruusasemalla ISS:llä, kehittää uusia rakettityyppejä ja lähettää astronautteja Maan lähelle tuleville asteroideille.

maanantai 4. lokakuuta 2010 teksti Helle & Henrik Stub

Presidentti Barack Obama on asettanut Yhdysvaltojen avaruustutkimukselle suuret tavoitteet:

”Vuoteen 2025 mennessä meillä pitää olla uusi, pitkiä matkoja varten suunniteltu avaruusalus, jolla voimme aloittaa Kuuta kauemmaksi suuntautuvat miehitetyt lennot. Aloitamme nämä lennot lähettämällä astronautteja asteroidille. Uskon, että 2030-luvulla voimme lähettää ihmisiä Marsin kiertoradalle ja palauttaa heidät sieltä turvallisesti Maahan. Sitten seuraa laskeutuminen Marsiin. Oletan, että se tapahtuu vielä minun elinaikanani.”

Obama puhui avaruustutkimuksen tulevaisuudesta Kennedyn avaruuskeskuksessa Floridassa 15. huhtikuuta. Hänen puhettaan oli odotettu hyvin jännittyneenä kaiken sen arvostelun jälkeen, jota hän oli saanut osakseen aiemmin tänä vuonna hylättyään Constellation-hankkeen. Presidentti George W. Bushin vuonna 2004 käynnistämän hankkeen tavoitteena oli ensin rakentaa Kuuhun pysyvä tukikohta ja lähettää sitten ihmisiä Marsiin.

Obamalla oli useita syitä luopua Constellationista, jota tukivat molemmat suuret poliittiset puolueet. Koska suuret avaruusohjelmat, kuten Apollo ja Constellation, ovat aiemmin yhdistäneet kansakuntaa, Obamalle oli tärkeää esitellä nopeasti uusi visio. Hän valitsi siis asteroidilennon ensimmäiseksi askeleeksi pitkällä matkalla Marsiin.

Asteroidin valinta välitavoitteeksi voi vaikuttaa yllättävältä, mutta siihen on hyvät perusteet. Ensinnäkin on helpompaa laskeutua asteroidille kuin Kuuhun. Asteroidin erittäin pienen painovoiman vuoksi säästyy polttoainetta, sillä laskeutuminen ei juuri vaadi jarrutusta. Lisäksi miehitetty lento asteroidille voidaan toteuttaa ainakin 10–15 vuotta aiemmin kuin Marsiin. Näin voidaan esittää päämäärä, joka on saavutettavissa jo lähitulevaisuudessa.

Toiseksi on mahdollista löytää asteroideja, joiden rata sivuaa Maata verrattain läheltä. Niihin pääsy ei vaadi kovin paljon polttoainetta eikä aikaa. Lento Maan lähistölle tulevalle asteroidille kestää ehkä vain 1–2 kuukautta ja koko edestakainen matka alle puoli vuotta – vaikka kulutettaisiin kuukausi itse asteroidin tutkimiseen. Matka Marsiin veisi sen sijaan 18–36 kuukautta.

Kolmanneksi asteroidit kiinnostavat tutkijoita useasta syystä. Niistä löytyvät parhaat Aurinkokunnan syntyajasta kertovat jäljet. Niistä voidaan mahdollisesti myös louhia raaka-aineita, kuten mineraaleja ja jäätä, jota voidaan hajottaa hapeksi ja vedyksi. Lisäksi päästäisiin tutkimaan, miten asteroidin rataa voitaisiin muuttaa, jos suuri asteroidi ajautuisi törmäyskurssille Maan kanssa.

Asteroidilennon toteutuessa ihmiset saataisiin ehkä taas seuraamaan matkan etenemistä samoin kuin Apollo-ohjelman aikoina. Televisiossa ja internetissä todennäköisesti näytettäisiin, miten alus liitelee kohti pientä taivaankappaletta, jonka painovoima on alle tuhannesosa Maan painovoimasta. Alus kiinnitetään harppuunoilla, jotta se pysyy paikallaan, ja astronautit pikemminkin leijuvat kuin kävelevät asteroidin pölyisellä pinnalla.