Jättimäinen asteroidi, jonka halkaisija on 4,4 kilometriä, lähestyy Maata 1. syyskuuta.

© Shutterstock

Jättiasteroidi pyyhältää ohi

Jättimäinen avaruuden murikka lähestyy Maata. Asteroidi on suurin, jonka Nasa on havainnut sen jälkeen, kun se aloitti avaruuden tarkkailun.

keskiviikko 23. elokuuta 2017 teksti Rikke Jeppesen

Valtava asteroidi käy lähellä Maata viikon päästä. Se on vain yksi niistä 1 826 asteroidista, jotka muodostavat mahdollisen uhan Maalle, mutta sen koko tekee siitä poikkeuksellisen.

Florence-jättiasteroidilla on läpimittaa 4,4 kilometriä, ja se on suurin, minkä Nasan valvontayksikkö on havainnut.

- Olemme havainneet monia asteroideja, jotka ovat käyneet lähempänä Maata, mutta ne kaikki ovat olleet pienempiä, sanoo Paul Chodas, Nasan niin sanottuja Near Earth Objecteja (NEO) eli Maan lähellä käyviä kappaleita valvovan yksikön johtaja.

Ei syytä paniikkiin

Florence sujahtaa Maan ohi 1. syyskuuta, mutta ohilennosta ei kannata huolestua. Vaikka asteroidi ohittaa Maan tähtitieteellisessä mittakaavassa hiuskarvan päästä, matka on todellisuudessa seitsemän miljoonaa kilometriä eli 18 kertaa Maan ja Kuun välinen etäisyys.

Etäisyyttä havainnollistetaan alla olevassa kuvassa.