nb web u34 husker du asteroide

Asteroidiuhka pieneni

Viime viikolla tiedotusvälineissä kirjoitettiin, että asteroidi 1950 DA törmää Maahan vuonna 2880. Itse asiassa tähtitieteilijät ovat äskettäin saaneet selville, että törmäyksen todennäköisyys on aika pieni.

torstai 21. elokuuta 2014 teksti Carsten Nymann

”Asteroidi 1950 DA pyörii avaruudessa sellaisella voimalla, että sen pitäisi hajota kappaleiksi.

Yhdysvaltalaisen Tennesseen yliopiston tutkijat ovat tarkkailleet asteroidia ja havainneet, että vain niin kutsuttu van der Waalsin koheesio estää 1,3 kilometrin kokoisen kappaleen hajoamisen.”

Tällainen olisi pitänyt olla viime viikolla asteroidi 1950 DA:sta ilmestyneiden juttujen asiasisältö.

Vanhaa lukua paisuteltiin Tutkijoiden julkistaman tiedon sijaan julkisuuteen levisi tuomiopäivätarinoita siitä, että asteroidi osuu Maahan vuonna 2880. Törmäyksen todennäköisyydeksi ilmoitettiin 1:300.

Luku on peräisin laskelmasta, joka tehtiin jo vuonna 2002. Tuolloin Tieteen Kuvalehden kertoi siitä Uutta tietoa -palstalla.

Vuonna 2013 toinen tutkijaryhmä laski törmäyksen todennäköisyyden uusimpien tietojen pohjalta. Heidän mukaansa todennäköisyys on 1:4000.

Lähellä on melko kaukana 1950 DA on yksi vajaasta tuhannesta yli kilometrin kokoisesta asteroidista, joiden rata tuo ne ”Maan läheisyyteen”.

Tähtitieteen kielessä Maan lähelle tuleva kohde on asteroidi, komeetta tai meteoroidi, joka tulee radallaan alle 1,3 au:n eli 194 477 231 kilometrin päähän Auringosta.

Lähimmät varmuudella tunnetut kappaleet ohittavat Maan vain viiden miljoonan kilometrin päästä, mutta nekin siis suhahtavat yli kymmenen kertaa niin kaukana meistä kuin Kuu.