nb_u50 asteroide

Maan läheisyydestä löytyi uusi asteroidi

Vastikään löydetty asteroidi suhahtaa Maan ohi joka kolmas vuosi. Näillä näkymin se ei aiheuta vaaraa, mutta löydön tehnyt tutkija varoittaa, että avaruuskiven rataa on vaikeaa ennakoida.

torstai 11. joulukuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Avaruusjärjestö Nasa arvioi, että Aurinkokunnassa on noin 100 000 kappaletta, joiden rata risteää Maan radan kanssa ja jotka ovat niin suuria, että ne voivat aiheuttaa uhkaa maapallolle.

Tähän mennessä näistä kappaleista on tunnistettu noin 11 000. Viime viikolla venäläistutkija Vladimir Lipunov lisäsi listaan yhden uuden asteroidin.

Noin 400-metrinen avaruuskivi, 2014 UR116, kiertää Auringon kolmessa vuodessa radalla, joka tuo sen tasaisin väliajoin Maan lähelle.

Asteroidi on uhka vasta 150 vuoden kuluttua

Nasan mukaan vasta löydetty asteroidi ei tule niin lähelle Maata, että se aiheuttaisi suoria vaaratilanteita.

Tietokonemallien mukaan 2014 UR116 pysyttelee riittävän kaukana Maasta ainakin seuraavat 150 vuotta.

Vladimir Lipunov kuitenkin korostaa, että isokokoisten asteroidien ratoja on vaikeaa ennustaa, sillä muiden planeettojen painovoima vaikuttaa niiden kulkuun.

Asteroidi synnyttää valtavan räjähdyksen

Jos 2014 UR116 osuisi Maahan, se aiheuttaisi räjähdyksen, jonka voima olisi tuhatkertainen verrattuna siihen räjähdykseen, joka koettiin Venäjällä Tšeljabinskin kaupungissa vuonna 2013.

Äskettäin yli sata tutkijaa eri puolilta maailmaa totesi, että Maahan tarvitaan tehokas valvontajärjestelmä, jolla uhkaavat avaruuskivet pystytään havaitsemaan.

Asteroidit toivat Maahan veden

Asteroidit eivät kuitenkaan tuo mukanaan ainoastaan kuolemaa ja tuhoa. Kuluneella viikolla kuultiin myös uutinen siitä, että Maan varhaisvaiheessa planeettaan iskeytyneet asteroidit ovat luultavasti tuoneet mukanaan vettä.

Tähän asti suurin osa tutkijoista on ollut sitä mieltä, että vesi saapui Maahan komeettojen mukana. Rosetta-luotaimen tuoreet analyysit eivät kuitenkaan täysin tue sitä teoriaa.