Asteroideissa on planeetan aihio

Mistä johtuu, että Marsin ja Jupiterin välillä on asteroidivyöhyke? Onko kyse räjähtäneen planeetan jäännöksistä?

Ensimmäinen asteroidihavainto tehtiin uudenvuodenyönä 1800. Tuolloin löydettiin Ceres. Pieniä planeettamaisia kappaleita löytyi lisää, ja alettiin uumoilla, että ne olivat peräisin esimerkiksi räjähtämällä tuhoutuneesta suuresta planeetasta. Teorian ongelmana oli vain se, että jos asteroidien massa laskettiin yhteen, niistä muodostui melko vaatimaton – massaltaan vain noin tuhannesosan Maasta oleva – planeetta. Useimmat tähtitieteilijät uskovat, että asteroidit eivät ole muinaisen planeetan jäännöksiä vaan muodostumatta jääneen planeetan rakennusmateriaalia. Aurinkokunnan sisäplaneetat ovat todennäköisesti syntyneet Auringosta yli jääneestä aineesta kuuman kiekkomaisen pilven jäähtyessä. Alussa pilvi oli niin kuuma, että sen kaikki aine oli kaasumaisessa muodossa. Pilven jäähtyessä aineesta muodostui pieniä yhteenliittymiä, planetesimaaleja. Kauempana uloimmasta kiviplaneetasta, Marsista, planetesimaalit eivät voineet kasautua suuremmaksi kappaleeksi, koska muun muassa Jupiterin painovoimavaikutus on jatkuvasti riepotellut olemassa olevia kappaleita niin, että ne eivät ole pysyneet koossa. Tuhansista tunnetuista asteroideista suurin on Ceres. Tämän pikkuplaneetan läpimitta on suunnilleen tuhat kilometriä.