Aurinko räiskyy reippaasti

Avaruusteleskooppi kuvasi yllättävän rajuja purkauksia

tiistai 1. syyskuuta 2009

Japanilainen Hinode-avaruusteleskooppi on ottanut Auringosta kuvia, jotka ovat saaneet tutkijat ihmettelemään. Tutkijat odottivat kuvia rauhallisesta kromosfääristä – 4 000-asteisesta Auringon kaasukehän kerroksesta – mutta saivat otoksia, joissa kromosfääristä paiskautui ulommas kaasukehään yli 8 000 kilometrin korkuisia plasmapurkauksia. Toinen yllätys oli Harvardin-Smithsonianin astrofysiikan keskuksen tutkijan Leon Golubin mukaan magneettikenttien käyttäytyminen. Ennen oletettiin, että Auringon magneettikenttien purkaukset suuntautuvat vain poispäin Auringosta. Hinoden kuvissa näkyy kuitenkin purkauskaaria, jotka ovat ikään kuin romahtaneet ja päätyvät takaisin Auringon pinnalle. Hinoden kuvista etsitään vastausta muun muassa siihen, miksi Auringon kaasukehän kuumimmat osat ovat uloimmissa ja viileimmät sisemmissä kerroksissa. Selitys saattaa olla se, että Hinoden havaitsemat plasmapurkaukset ja magneettikenttien ilmiöt siirtävät energiaa kaasukehän ulkokerroksiin, koronaan. Hinode lähetettiin avaruuteen syyskuussa 2006. Sen tehtävänä on tutkia Auringon magneettikenttää ja sen kaasukehän magneettisia energiavirtoja.