ANITA etsii neutriinojen jälkiä jäätiköltä

Maapallon paras paikka etsiä avaruudesta tulleiden neutriinojen jälkiä on Antarktiksen jäätikkö. Sieltä niitä lähtee etsimään kuuden yhdysvaltalaisyliopiston yhteinen ANITA eli Antarctic Impulsive Transient Antenna. ANITAn antennit etsivät radiosäteilysykäyksiä, joita syntyy, kun neutriinot törmäävät jääpeitteeseen. Neutriinonilmaisin lentää kuumailmapallon voimin 35–40 kilometrin korkeudessa. Neutriinot ovat liki massattomia alkeishiukkasia, jotka läpäisevät lähes kaiken. Tähän asti havaitut neutriinot ovat olleet peräisin Auringosta, mutta nyt etsitään muualta avaruudesta tulevia hiukkasia. Kosmisista neutriinoista toivotaan saatavan uutta tietoa maailmankaikkeuden ilmiöistä, kuten supernovista.