Theory Bubble Universe

Uutta alkuräjähdystä odotellessa

Alkuräjähdys: Maailmankaikkeuden sanotaan saaneen alkunsa alkuräjähdyksestä, mutta miten selitetään teoria, jonka mukaan maailmankaikkeuksia onkin useita?

tiistai 30. huhtikuuta 2013

Luonnonlakien hallitessa ilmiöt toistuvat

Osa kosmologeista, jotka tutkivat ja pohtivat maailmankaikkeuden rakennetta, syntyä ja kehitystä, ei pidä ajatuksesta, että maailmankaikkeudessa olisi ainutkertaisia ilmiöitä.

He uskovat, että kaikki ilmiöt, kuten tähtien synty tai planeettojen muodostuminen, toistuvat samanlaisina kaikkialla, kunhan vain tietyt luonnonlakien määräämät olosuhteet ovat olemassa. Niinpä alkuräjähdyksenkään ei pitäisi olla ainutlaatuinen. Yhtä hyvin se on voinut tapahtua loputtoman monta kertaa, ja jokaisesta niistä on syntynyt oma maailmankaikkeutensa.

Olemmeko osa "multiversumia"?

Teoreettinen pohdiskelu on tieteellisesti tarkasteltuna turhaa, koska ei ole mahdollistaa todistaa muiden maailmankaikkeuksien olemassaoloa. Se ei kuitenkaan ole estänyt joitakuita kehittelemästä ajatusta multiversumeista, monista maailmankaikkeuksista. Ajatus perustuu niin sanottuun antrooppiseen periaatteeseen, jonka esitti ensimmäisenä australialainen tähtitieteilijä Brandon Carter vuona 1973. Periaatteen ytimenä oli oikeastaan sen ihmettely, miten luonnonlait ovat muotoutuneet juuri sellaisiksi, että elämä on voinut syntyä ja säilyä.

Kaikkeus syntyi elämää varten

Myöhemmin tutkijat ovat osoittaneet, että jos esimerkiksi valon nopeutta tai painovoimaa koskevat luonnonvakiot olisivat vähänkään erilaiset, elämää ei edes voisi olla olemassa. Tästä on johdettu ajatus, että maailmankaikkeus sisälsi jo syntyessään sitä ohjaavat luonnonlait perintönä aiemmista tai rinnakkaisista maailmankaikkeuksista.