Big bang proofs

Mitkä seikat tukevat teoriaa alkuräjähdyksestä?

Miten tähtitieteilijät ovat niin varmoja siitä, että maailmankaikkeus todella on kehittynyt big bang -teorian mukaisesti?

torstai 25. syyskuuta 2014

Big bang -teoria

Vaikkei tieteellistä teoriaa voitaisi koskaan todistaa oikeaksi, se voidaan yrittää todistaa vääräksi.

Niin sanottua big bang- eli alkuräjähdysteoriaa tukee kuitenkin kolme seikkaa, jotka ovat saaneet useimmat tähtitieteilijät vakuuttuneiksi siitä, että se on tähänastisista paras tapa selittää universumin synty.

1. todiste: Kaikkeuden laajeneminen

Ensimmäinen seikka on maailmankaikkeuden laajeneminen Hubblen lain mukaisesti. Sen mukaan galaksit liikkuvat toisistaan poispäin nopeudella, joka on suoraan verrannollinen niiden etäisyyteen. Siten on pystytty laskemaan taaksepäin ajankohta, jolloin kaikki aine oli kasaantuneena yhteen pisteeseen.

2. todiste: Alkuaineiden jakaantuminen

Toinen seikka on alkuaineiden jakaantuminen. Vety muodostaa niistä kolme neljäsosaa. Loppuneljännes koostuu heliumista ja pienestä määrästä raskaampia alkuaineita. Alkuräjähdysteorian mukaan aluksi syntyi vetyä, josta osa muuttui ydinreaktioissa muutaman minuutin kuluessa heliumiksi.

Ydinreaktiot loppuivat, kun aine vähitellen levisi maailmankaikkeuteen. Sama vedyn ja heliumin jakauma on nähtävissä edelleen.

3. todiste: Taustasäteily

Kolmas seikka on joka suunnasta tuleva taustasäteily. Alkuräjähdysteorian mukaan se syntyi, kun maailmankaikkeus oli 380 000 vuoden ikäinen ja jäähtynyt noin 3 000-asteiseksi.

Nykyisin säteilyn lämpötila on hieman alle kolme astetta absoluuttisen nollapisteen yläpuolella. Jäähtyminen johtuu siitä, että universumi on laajentunut yli tuhatkertaiseksi säteilyn syntymisen jälkeen.

Tutki merien syvyyksiä ja kaukaisia galakseja.

3 nroa Tieteen Kuvalehteä 9,90. Napsauta tästä.