Planet ved Alpha Centauri

Alfa Kentauri -tähden läheltä löytyi uusi planeetta

Euroopan avaruusjärjestön tähtitieteilijät ovat havainneet planeetan, joka kiertää Alfa Kentauria, omaa Aurinkokuntaamme lähinnä olevaa tähteä.

keskiviikko 17. lokakuuta 2012 teksti Søren Bjørn-Hansen

Tähän asti on oletettu, ettei Alfa Kentaurilla ole lainkaan planeettoja. Niinpä uusi löytö onkin lyönyt tutkijat ällikällä. Alfa Kentauri sijaitsee 4,3 valovuoden päässä Maasta ja se on kolmoistähtijärjestelmä.

Alfa Kentauri A -tähti on hieman lämpimämpi ja Alfa Kentauri B hieman kylmempi kuin meidän Aurinkomme, ja niitä kiertää punainen kääpiötähti, jonka nimi on Proxima Kentauri. Vasta löydetty planeetta on hieman Maata suurempi, ja se kiertää Alfa Kentauri B -tähteä.

Ikävä kyllä planeetta kiertää erittäin lähellä tähteään ja se on siksi niin kuuma, ettei siellä voi esiintyä tuntemamme kaltaista elämää. Havainto antaa kuitenkin toivoa siitä, että tähtijärjestelmässä on vielä pienempiä planeettoja – ja että muihin tähtijärjestelmiin kätkeytyy miljoonia, vielä havaitsemattomia Maan kaltaisia planeettoja, jotka kiertävät sopivalla etäisyydellä tähdestään.

Uudelle planeetalle ei aivan lähiaikoina päästä vierailulle. Nopeimmillakin nykyisillä avaruusaluksilla matka Alfa Kentauriin veisi vähintään 50 000 vuotta. Tutkijat kaavailevat kuitenkin paljon nopeampaa tähtilaivaa, joka saavuttaisi Alfa Kentaurin 100 vuodessa. Siitä voit lukea seuraavasta Tieteen Kuvalehden numerosta.