300-vuotias supernova Chandran syynissä

Ennennäkemättömän yksityiskohtaisia kuvia Cassiopeia A:sta

tiistai 1. syyskuuta 2009

Yli 20 vuoden valmistelujen jälkeen NASAn Maata kiertävä röntgenteleskooppi Chandra X-ray Observatory on saatu käyttöön. Yksi sen ensimmäisistä kuvauskohteista oli supernovaräjähdys, joka sattui 340 vuotta sitten Cassiopeian tähdistössä. Noin vuonna 1680 räjähtäneen supernovan jäännökset tunnetaan nimellä Cassiopeia A. Sitä ei nähty Maassa, vaan sen olemassaolo selvisi vasta nelisenkymmentä vuotta sitten, kun Cassiopeian tähdistössä havaittiin voimakas radiolähde. Radiosäteily on yksi jäännös supernovasta, jossa kuolevan tähden sisäosien luhistuminen johtaa tähden ulko-osien räjähtämiseen. Räjähdyksestä seuraa kassupilvi, jossa tähden ulko-osien jäännökset leviävät joka suuntaan avaruuteen. Cassiopeia A:ta on kuvat-tu röntgenteleskoopilla ennenkin, mutta nyt käytettävissä olevat kuvat ovat huomattavasti yksityiskohtaisempia kuin aiemmat. Noin 8,5 miljardia markkaa maksaneella edesmenneen tähtitieteilijä Subrahmanyan Chandrasekharin mukaan nimetyllä teleskoopilla saadaan 50–100 kertaa tarkempia kuvia kuin vanhemmilla röntgenteleskoopeilla. Chandran kuvissa on havaittavissa mm. rengasmaisen kaasupilven keskellä supernovaräjähdyksessä syntynyt pieni erittäin tiivis neutronitähti. Sen halkaisija on todennäköisesti vain 20– 30 kilometriä. Kuvista näkyy myös, miten voimakas alkuperäinen supernovaräjähdys on ollut. Kuvassa näkyvät ne alueet, joilla lämpötila on monta miljoonaa astetta – joissakin tapauksissa jopa 50 miljoonaa astetta. Kaikkiaan Cassiopeia A:n rengaspilven halkaisija on noin kymmenen valovuotta.