145 miljoonaa vuotta vanha meteoriitti löytyi Afrikasta

145 miljoonaa vuotta sitten suuri meteoriitti iskeytyi Maahan ja teki nykyiseen Etelä-Afrikkaan Kalaharin autiomaahan 70 kilometriä leveän kraatterin. Kappaleen halkaisija oli 5–10 kilometriä. Yleensä näin suuret meteoriitit höyrystyvät suuren nopeutensa takia törmäyksessä kokonaan, ja niistä jää Maahan vain kraatteri. Eteläafrikkalaiset tutkijat ovat kuitenkin löytäneet Morokwengin kraatterista Kalaharista meteoriitin kappaleen. Noin jalkapallon kokoinen pala löytyi, kun Witwatersrandin yliopiston tutkijat tekivät porauksia kraatterissa. 770 metrin syvyydessä pora osui tummaan kappaleeseen, joka kemiallisessa analyysissä paljastui meteoriitin palaksi. Palasessa on enemmän uraania ja natriumia mutta vähemmän rautaa ja nikkeliä kuin aiemmin tutkituissa meteoriiteissa. Tutkijaryhmässä mukana olleen geologin Marco Andreolin mukaan tähänastinen tieto meteoriiteista perustuu kappaleisiin, jotka ovat osuneet Maahan vain muutama tuhat vuotta sitten. Andreoli totesi 145 miljoonaa vuotta vanhan kappaleen erilaisen kemiallisen koostumuksen viittaavan siihen, että Maahan iskeytyvien kappaleiden koostumus on vuosien saatossa muuttunut.