14 jättiläistähteä räjähtää pian

Spitzer-avaruusteleskooppi on kuvannut kaistaleen taivasta, jossa on enemmän tähtiä kuin ennen on nähty missään. Kuvassa on muun muassa 14 punaista jättiläistä, jotka pian räjähtävät supernovina. Kuvatulla Linnunradan alueella on paljon muitakin raskaita tähtiä, mutta nämä 14 jättävät muut varjoonsa. Niiden massa on jopa 25 kertaa niin suuri kuin Auringon. Punaiset jättiläiset ovat tulleet elinkaarensa päähän ja paisuneet 100-kertaisiksi normaalikokoonsa verrattuna. Ne räjähtävät miljoonan vuoden kuluessa eli tähtitieteen näkökulmasta tarkasteltuna tuota pikaa. Tähden elämän loppuvaihe kestää suhteellisen lyhyen ajan, ja siksi punaisia jätti-läisiä näkyy harvoin. Koko Linnunradasta niitä on löydetty vain 200 kappaletta. Punaiset jättiläiset löydettiin alueelta, josta on jo vuosia rekisteröity erittäin voimakasta röntgen- ja gammasäteilyä.